Document Type : research paper
Authors
1 University of Zanjan
2 Zanjan University of Medical Sciences
Abstract
Attempting to improve teaching instructions, researchers have proposed numerous instructional techniques. In vocabulary learning as one of the key areas in EFL, inadequate knowledge leads to complications and frequently faces the learners with challenges. This study explores how an instructional technique that employs semantic, structural, and semantic/structural elaboration affects vocabulary learning. The research was carried out with 114 participants who experienced the mentioned elaborations in three groups. For creating a +semantic, +structural, and +semantic/structural climate in each group, participants were given flashcards containing words beside the equivalents, words by numbered letters without any equivalents, and words by numbered letters beside the equivalents, respectively. The data—obtained from Lexical Production Scoring Protocol (LPSP)—were then input into One-way ANOVA and Post-hoc tests. To check the accuracy of Transfer Appropriate Processing (TAP) theory, different tasks during the teaching and testing phases in +semantic were designed. Due to this inconsistency, the findings proved to be in line with TAP theory, suggesting that Level of Processing (LOP) theory should be accompanied with TAP to end in facilitating results. Data analysis -mirroring the Type of Processing–Resource Allocation (TOPRA) effect- indicated that while the +semantic as compared to +semantic/structural facilitated performance on recall of words, had a negative effect in comparison with +structural. Based on the results, the limited processing resources remind curriculum developers to bear in mind which aspect of learning is of more importance to let the learners make the most and best use of their inborn gifts.
Keywords
Article Title [Persian]
مقایسه تاثیر شرح معنایی و شرح ساختاری درفرآیند یادگیری لغات زبان انگلیسی توسط زبان آموزان ایرانی
Authors [Persian]
- نرگس رحمانی 1
- عطاالله ملکی 2
2 دانشگاه زنجان
Abstract [Persian]
محققان با تلاش برای بهبود دستورالعمل های آموزشی، تکنیک های آموزشی متعددی را پیشنهاد کرده اند. در یادگیری لغات به عنوان یکی از زمینه های کلیدی در زبان انگلیسی، دانش ناکافی منجر به مشکلاتی گردیده، اغلب زبان آموزان را با چالش هایی مواجه می کند. این مطالعه به بررسی این موضوع میپردازد که چگونه یک تکنیک آموزشی که از بسط معنایی، ساختاری، و معنایی/ساختاری استفاده میکند، بر یادگیری واژگان تأثیر میگذارد. این پژوهش با 114 شرکتکننده در سه گروه با شرایط مذکور انجام شد. برای ایجاد شرایط بسط معنایی، بسط ساختاری و بسط معنایی / ساختاری در هر گروه، به شرکت کنندگان فلش کارت هایی داده شد که به ترتیب حاوی کلمات در کنار معادل ها، کلمات بر اساس حروف شماره گذاری شده بدون هیچ معادل و کلمات با حروف شماره گذاری شده در کنار معادل ها بود. دادههای بهدستآمده از پروتکل امتیازدهی تولید واژگان (LPSP) با استفاده از آزمونهای ANOVA یکطرفه و Post-hoc مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور بررسی دقت تئوری TAP مراحل یادگیری و آزمون در شرایط بسط معنایی طراحی گردید. نتایج این تحقیق بیانگر این نکته است که مطابق اصول مدل TOPRA، شرح معنایی در مقایسه با شرح معنایی-ساختاری تاثیر مثبتی بر روند یادگیری لغات دارد؛ در حالی نتایج حاکی از تاثیر منفی این روش در مقایسه با شرح ساختاری است. بر اساس نتایج با توجه به ظرفیت ذهنی زبان آموزان، توسعهدهندگان برنامه درسی می بایست در نظر داشته باشند که کدام جنبه از یادگیری اهمیت بیشتری دارد تا به یادگیرندگان اجازه دهتد از توانایی های ذاتی خود بیشترین و بهترین استفاده را ببرند.
Keywords [Persian]
- شرح معنایی
- شرح ساختاری
- یادگیری لغات