Document Type : research paper
Authors
1 Razi University
2 Razi University, Kermanshah
Abstract
This study gives an account of a mixed-methods exploration of the impacts of a mobile-based flipped classroom on Iranian EFL learners’ writing proficiency. The participants were selected in a non-random convenient sampling procedure. Two intact classes (N=30) of upper-intermediate EFL learners were randomly assigned into experimental and control groups. The quantitative and qualitative data were gathered via pre-and post-test scores and individual semi-structured interviews on WhatsApp. To measure groups’ differences in their writing proficiency, independent and paired samples t-tests statistical techniques were used, along with open thematic coding to analyze the interview data regarding the experimental group’s perceptions on the mobile-flipped writing course. Quantitative results showed that the post-test mean score of the experimental group was significantly higher than that of the control group at p=0.05. Furthermore, the mobile-based flipped learning provided the experimental group with some features that contributed to the course effectiveness, including fostering self-confidence, preparation, and pre-class practice, as well as autonomous and independent learning. It should be mentioned that some factors related to the pre-class sessions made some obstacles for the experimental group, including being cost- and time-consuming. This study can have valuable implications for the stakeholders in the field of language education in general and those who intend to conduct effective flipped EFL courses in particular.
Keywords
Article Title [Persian]
بررسی تأثیر کلاس یادگیری معکوس مبتنی بر موبایل بر مهارت نوشتاری زبان آموزان ایرانی
Authors [Persian]
- نورالدین یوسفی 1
- صبا بشیری 2
1 دانشگاه رازی
2 دانشگاه رازی
Abstract [Persian]
این مطالعه گزارشی از یک تحقیق کمی-کیفی در خصوص بررسی تأثیر کلاس یادگیری معکوس مبتنی بر موبایل بر مهارت نوشتاری زبان آموزان ایرانی ارائه می دهد. دو کلاس درس (تعداد=30) شامل زبان آموزان سطح متوسط به بالا به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. دادهها با استفاده از نمرات پیش و پس آزمون وهمچنین مصاحبههای فردی نیمه ساختارمند از طریق واتساپ جمع آوری شدند. برای سنجش تفاوت گروهها در مهارت نوشتاری، آزمونهای تی مستقل و همبسته به همراه کدگذاری موضوعی باز برای تحلیل دادههای مصاحبه در مورد نظرات گروه آزمایش نسبت به دورۀ یادگیری معکوس مهارت نوشتاری مبتنی بر موبایل مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج کمی نشان داد که میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود. علاوه بر این، یادگیری معکوس مبتنی بر موبایل موجب تقویت اعتماد به نفس، آمادگی، تمرین قبل از کلاس و همچنین یادگیری خودگردان و مستقل شد که نقشی(بسزا) در تأثیر گذاری این دوره داشتند. از سوی دیگر، برخی عوامل مربوط به جلسات پیش از کلاس مانند هزینه بر و وقت گیر بودن (آنها) موانعی را برای گروه آزمایش ایجاد نمود. این مطالعه میتواند مفاهیم و پیامدهایی ارزشمند در اختیار کسانی قرار دهد که قصد برگزاری دورههای زبان آموزی از طریق یادگیری معکوس دارند.
Keywords [Persian]
- یادگیری از طریق موبایل
- یادگیری معکوس
- مهارت نوشتاری
- فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی