Document Type : research paper
Authors
Department of Foreign Languages, International College, Tehran University of Medical Sciences
Abstract
Competitive and individualistic approaches are the more predominant manners of classroom practice. The alternative approach for competition and individualism is the cooperative or collaborative teaching approach that has drawn significant attention in the TEFL field in recent years. This study intends to evaluate the impact of collaborative assessment on Iranian EFL learners’ reading skill development and reliance reduction on teachers. Forty intermediate EFL learners from a language center were recruited through administering Oxford Placement Test (OPT). The required data were obtained through multiple instruments, including Oxford Placement Test (OPT), Reading Comprehension Test (RCT), and Students’ Reliance on the Teacher Questionnaire (SRTQ). The experimental group was subjected to collaborative assessment practice during the instructional phase; meanwhile, the control group was exposed to conventional teacher-based assessment practice. The educational phase consisted of eight sessions, each lasting thirty minutes and occurring twice per week for one month. The data analyzed based on the Shapiro-Wilk Test and the Independent Sample T-Test revealed that collaborative assessment had a statistically significant effect on enhancing reading skill ability and reducing students’ reliance. The results suggest that collaborative assessment has the potential to be a useful tool for improving learning outcomes and fostering learner autonomy. In addition, this study has some suggestions for researchers seeking further studies.
Keywords
Article Title [Persian]
ارزیابی مشارکتی در کلاس خواندن: رشد مهارت و کاهش اتکای دانشآموزان
Authors [Persian]
- امیر رخشان
- سجاد فتحی
گروه زبانهای خارجی، کالج بینالملل، دانشگاه علوم پزشکی تهران
Abstract [Persian]
چکیده
رویکردهای رقابتی و فردگرایانه شیوه های غالب در کلاس درس هستند. رویکرد جایگزین برای رقابت و فردگرایی، رویکرد تدریس مشارکتی است که اخیراً در زمینه تدریس زبان خارجی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ارزشیابی مشارکتی بر رشد مهارت خواندن زبان آموزان ایرانی و کاهش اتکا بر معلمان انجام شده است. برای این منظور، 40 زبان آموز زبان انگلیسی با سطح متوسط از طریق آزمون تعیین سطح آکسفورد (OPT) از یک مرکز زبان انتخاب شدند. داده های مورد نیاز از طریق ابزارهای متعددی از جمله آزمون تعیین سطح آکسفورد (OPT)، آزمون درک مطلب (RCT) و پرسشنامه اتکای دانش آموزان به معلم (SRTQ) به دست آمد. در مرحله آموزشی، گروه آزمایش در معرض تمرین ارزشیابی مشارکتی قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل در معرض تمرین ارزشیابی مرسوم معلم محور قرار گرفتند. مرحله آموزشی به مدت 8 جلسه به مدت نیم ساعت برای هر جلسه دو بار در هفته در ماه به طول انجامید. دادههای تجزیهوتحلیلشده بر اساس آزمون the Shapiro-Wilk Test و آزمون the Independent Sample T-Test نشان داد که ارزیابی مشارکتی از نظر آماری تأثیر معنیداری بر رشد مهارت خواندن و کاهش اتکای دانشآموزان دارد. نتایج نشان میدهد که ارزیابی مشارکتی این پتانسیل را دارد که ابزاری ارزشمند برای دستاوردهای یادگیری بهتر و توسعه خوداتکایی یادگیرنده باشد. همچنین، این مطالعه پیشنهادهایی برای محققانی که خواهان مطالعات بیشتر هستند، دارد.
Keywords [Persian]
- ارزشیابی مشارکتی
- درک مطلب
- خوداتکایی
- رشد مهارت
- اتکای دانش آموزان