Document Type : research paper

Authors

1 PhD candidate in TEFL, Department of English, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assitant professor of Applied Linguistics, Department of English, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Associate professor of TEFL, Faculty of Foreign Languages, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Iran

Abstract

The psychological constructs of teachers have become the focus of a growing line of research in numerous studies in both mainstream and second language teacher education over the recent decades. Many studies have addressed the relationship between teacher commitment and other variables; however, its interaction with teacher burnout and school climate has not received much attention in EFL contexts. The present study investigated the mediating role of teacher burnout and school climate in predicting teacher commitment among Iranian high school EFL teachers. In doing so, 417 teachers completed three measuring instruments: English Language Teacher Commitment Questionnaire, Revised School Level Environment Questionnaire, and Maslach Burnout Inventory. The results of hierarchical regression analysis demonstrated that teacher burnout and school climate could predict teachers’ commitment to their profession. Although both variables had a unique effect on teacher commitment, school climate was a stronger predictor of teacher commitment. The results can offer implications for EFL teachers, school principals, educators, and teacher education programs.

Keywords

Article Title [Persian]

نقش میانجی فرسودگی شغلی معلمان و جو مدرسه در تعهد معلمان زبان انگلیسی: تمرکز بر معلمان ایرانی

Authors [Persian]

  • اکرم باقری 1
  • مسعود سیری 2
  • مژگان رشتچی 3

1 دانشجوی دکتری تخصصی رشته زبان انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران

2 استادیار گروه زبان انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ( نویسنده مسئول )

3 دانشیار گروه زبان انگلیسی، ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی

Abstract [Persian]

روان‌شناختی معلمان در دهه‌های اخیر به کانون تحقیقاتی رو به رشدی در مطالعات نظری و تجربی متعدد در آموزش معلمان سایر رشته های تحصیلی و هم معلمان زبان انگلیسی در دهه‌های اخیر تبدیل شده است. اگرچه بسیاری از مطالعات همبستگی به رابطه بین تعهد معلم و سایر متغیرهای معلم پرداخته‌اند، تعامل متغیر تعهد معلم با فرسودگی شغلی معلم و جو مدرسه در زمینه‌ زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه توجه زیادی را به خود جلب نکرده است. پژوهش حاضر به بررسی نقش واسطه‌ای فرسودگی شغلی معلمان و جو مدرسه در پیش‌بینی تعهد معلمان در بین معلمان زبان انگلیسی دبیرستان‌های ایرانی می‌پردازد. در انجام این کار، یک نمونه ازچهار صد وهفده معلم زبان انگلیسی، سه ابزار اندازه گیری، یعنی پرسشنامه تعهد معلم زبان انگلیسی، پرسشنامه محیطی سطح مدرسه تجدید نظر شده، و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاخ را پر کردند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که فرسودگی شغلی معلمان و جو مدرسه می تواند تعهد معلمان به حرفه خود را پیش بینی کند. اگرچه هر دو متغیر تأثیر منحصر به فردی بر تعهد معلم داشتند، جو مدرسه پیش بینی کننده قوی تری برای تعهد معلم بود. نتایج می تواند مفاهیمی را برای معلمان زبان انگلیسی، مدیران مدارس، مربیان و برنامه های آموزش معلمان ارائه دهد.

Keywords [Persian]

  • فرسودگی شغلی
  • تعهد
  • معلمان زبان انگلیسی
  • تحلیل رگرسیون
  • جو مدرسه