Document Type : research paper

Authors

Shiraz University

Abstract

The present mixed-methods conversion-design study applied the engagement framework of the appraisal theory to disclose whether EFL students’ gender and proficiency level have any effect on their use of engagement resources in their expository texts. To this end, through a convenience sampling procedure, 60 expository essays written by both male (N=30) and female (N=30) students of a language institute across three different proficiency levels (basic, intermediate, and advanced) were gathered and analyzed. Results of the chi-square test revealed that although generally, all students preferred to use more heteroglossic statements than monoglossic ones, the distribution of heteroglossic resources was significantly different in the essays of the three levels. Disclaim resources were dominantly used in the essays of all levels; however, more proficient students tended to use more Expand resources to leave room for opposing viewpoints while Attribute and Proclaim resources were considerably neglected in their writings. Additionally, no meaningful association was noted between the students' gender and their use of engagement resources. However, all types of resources were more frequent in male students' essays except for Proclaim. Based on the findings, this study provided insights into the need for incorporating engagement resources in writing instruction in order to help students construct a well-argued text to be able to communicate their viewpoints more efficiently.

Keywords

Article Title [Persian]

تعامل فراگیران زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی با خوانندگان در نوشتار توضیحی: نقش جنسیت و سطح بسندگی زبان

Authors [Persian]

  • زهرا علیمراد
  • ساسان نوبهار

دانشگاه شیراز

Abstract [Persian]

مطالعه تلفیقی حاضر از چارچوب عضویت در گفتمان از زیرمجموعه‌های نظریه ارزیابی بهره برد تا نقش جنسیت و سطح بسندگی زبان فراگیران زبان انگلیسی در استفاده آنها از منابع عضویت در گفتمان در نوشته‌های توضیحیشان را بررسی نماید. برای این منظور، از طریق نمونه‌گیری آماری در دسترس، 60 انشا توضیحی نوشته شده توسط زبان‌آموزان دختر(30 نفر) و پسر(30 نفر) در یک موسسه زبان، در سه سطح مختلف بسندگی زبان (پایه، متوسط و پیشرفته)، جمع‌آوری شد و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون‌ مجذور خی نشان داد که اگرچه به طور کلی، همه زبان‌آموزان ترجیح می‌دادند از گزاره‌های چندنظری بیشتر از گزاره‌های تک‌نظری استفاده کنند، اما توزیع این گزاره‌ها در نوشتارهای سه سطح یاد شده از لحاظ آماری تفاوت معناداری‌ داشت. منابع انکارکننده بیشتر از دیگر منابع در نوشته‌های همه سطوح استفاده شده بود؛ با این حال، زبان‌‌آموزانی که از سطح بسندگی زبان بالاتری برخوردار بودند، تمایل داشتند از منابع بسط بیشتر استفاده کنند تا فضای بیشتری برای دیدگاه‌های مخالف باقی گذارند درحالیکه منابع منسوبی و اظهاری به طور قابل توجهی در نوشته‌ها نادیده گرفته شده بودند. علاوه بر این، هیچ ارتباط معناداری بین جنسیت زبان‌آموزان و استفاده آنها از منابع عضویت در گفتمان مشاهده نشد. با این حال، در نوشته‌های زبان‌آموزان پسر، تمامی گونه‌های منابع به جز منابع اظهاری، فراوانتر بودند. بر اساس یافته‌ها، این مطالعه اطلاعاتی را در مورد نیاز به گنجاندن منابع عضویت در گفتمان در آموزش نوشتار ارائه کرد، با این هدف که به دانش‌آموزان در نوشتن متنی با مباحثه‌های قابل قبول و انتقال مؤثرتر دیدگاه‌هایشان کمک کند.

Keywords [Persian]

  • جنسیت
  • سطح بسندگی زبان
  • معنای میان فردی
  • منابع عضویت در گفتمان
  • نظریه ارزیابی
  • نوشتار توضیحی