Document Type : research paper

Authors

English Department, Khorram Abad Branch, Islamic Azad University, Khorram Abad, Iran

Abstract

Written corrective feedback has been extensively investigated with regard to its effectiveness, comparison of its different types, and perceptions about its effectiveness. However, few studies have addressed the types of errors receiving corrective feedback (CF) and still much fewer have focused on formulaic errors as targets of CF. Thus, the current study compared formulaic and non-formulaic errors as targets of CF in learner writings. In addition, it examined the CF types provided to these errors. Finally, it sought the effect of a teacher awareness-raising program on teachers' attention to formulaic versus non-formulaic errors and on the CF types used to correct these errors. To achieve these purposes, eight English language teachers from four language institutes were selected through convenience sampling. First, during two sessions, the teachers asked the learners to write two compositions on two writing topics. Next, an awareness-raising program for teachers was run to raise the teacher's awareness level about formulaic and non-formulaic errors and CF types for correcting such errors. Then, the learners were asked to write two other compositions each in one session. The results showed that before the treatment, non-formulaic errors received considerably more CF than formulaic errors and that the percentage of direct CF was more than other CF types. In addition, the study showed that the awareness-raising program for teachers influenced their attention to formulaic errors. The findings of this study indicate that teachers need awareness-raising about the importance of formulaic sequences and about the need for correcting formulaic errors whenever possible.

Keywords

Article Title [Persian]

بازخورد تصحیحی نوشتاری به خطاهای قالبی زبان آموزان سطح متوسط: تأثیر یک برنامه افزایش آگاهی معلمان

Authors [Persian]

  • ثروت شیرخانی
  • سمانه امیدی

گروه زبان انگلیسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران

Abstract [Persian]

بازخورد تصحیحی نوشتاری در زمینه های اثربخشی، مقایسه انواع، و دیدگاهها در مورد اثربخشی آن به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، مطالعات کمی به بررسی انواع خطاهای هدف بازخورد تصحیحی و نیز خطاهای قالبی به عنوان اهداف بازخورد تصحیحی پرداخته‌اند. بنابراین، مطالعه حاضر خطاهای قالبی و غیرقالبی را به عنوان اهداف بازخورد تصحیحی در نوشته‌های فراگیران زبان انگلیسی مقایسه کرد و به بررسی انواع بازخورد تصحیحی ارائه شده برای این خطاها نیز پرداخت. در نهایت، تأثیر یک برنامه افزایش‌آگاهی معلمان بر میزان توجه معلمان به خطاهای قالبی در مقایسه با خطاهای غیرقالبی را بررسی نمود. شرکت کنندگان 8 معلم زبان انگلیسی از چهار مؤسسه آموزش زبان در خرم‌آباد بودند. ابتدا از زبان‌آموزان خواسته شد که در دو جلسه دو متن در مورد موضوعات نوشتاری کتاب درسی خود بنویسند. در مرحله بعد، یک برنامه افزایش‌آگاهی برای معلمان اجرا شد تا سطح آگاهی معلمان را در مورد خطاهای قالبی و بازخورد تصحیحی برای تصحیح چنین خطاهایی افزایش دهد. سپس از فراگیران خواسته شد که در دو جلسه دو متن دیگر بنویسند. نتایج نشان داد که قبل از دوره آموزشی، خطاهای غیرقالبی بسیار بیشتر از خطاهای قالبی بازخورد تصحیحی دریافت می کردند و درصد بازخورد تصحیحی مستقیم بیشتر از سایر انواع بازخورد تصحیحی بود. علاوه بر این، مطالعه حاضر نشان داد که برنامه افزایش‌آگاهی معلمان بر توجه آنها به خطاهای قالبی تأثیر گذاشته است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که معلمان نیاز به افزایش‌آگاهی در مورد اهمیت دنباله های قالبی و نیاز به تصحیح خطاهای قالبی دارند.

Keywords [Persian]

  • بازخورد تصحیحی
  • خطاهای قالبی
  • افزایش آگاهی معلمان
  • بازخورد نوشتاری