Document Type : research paper

Authors

1 English Department of Persian Literature and Foreign Languages, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 University of Tabriz

Abstract

Reading skill entails the employment of specific skills and strategies. The use of post-reading and pre-reading activities, considering the importance of individual differences of the learners, have been reported to be successful techniques in improving reading comprehension. Thus, the objective of the current study is to scrutinize the influence of pre- and post-reading activities in developing EFL learners’ reading motivation, self-regulation, and reading comprehension. The participants were 111 male and female B.A. students at the intermediate proficiency level selected through random sampling method. The instruments included Motivation for Reading Questionnaire by Mori (2002) and Self-Regulation Questionnaire by Brown et al., (1999). Reading comprehension is assessed founded on the learners’ scores in the reading section of PET. The collected data was analyzed by ANCOVA. The findings revealed that pre-reading and post-reading activities were effective in improving learners’ self-regulation, reading motivation, and reading comprehension. Additionally, it can be claimed that the effectiveness of pre-reading and post-reading activities on developing self-regulation and reading motivation can ultimately enhance learners’ reading comprehension. The outcomes of the study could be beneficial for EFL learners and teachers.

Keywords

Article Title [Persian]

بررسی اثربخشی فعالیت های پیش از خواندن و پس از خواندن بر بهبود انگیزه خواندن و خودتنظیمی به عنوان ضرورت های درک مطلب خواندن

Authors [Persian]

  • پرویز آژیده 1
  • محمد ظهرابی 1
  • بهناز خجند 2

1 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانشگاه تبریز

Abstract [Persian]

مهارت خواندن مستلزم به کارگیری مهارت ها و استراتژی های خاصی است. استفاده از فعالیت‌های پیش ‌ازخواندن و پس‌ از خواندن همراه با در نظر گرفتن اهمیت تفاوت‌های فردی زبان‌آموزان، تکنیک‌های موفقی در بهبود درک مطلب گزارش شده‌اند.این تکنیک ها به زبان آموزان کمک میکنند تا با درک بهتر مفاهیم عملکرد خود را ارتقا دهند. بنابراین هدف مطالعه حاضر ، بررسی دقیق نقش فعالیت های پیش از خواندن و پس از خواندن در بهبود انگیزه خواندن، خودتنظیمی و درک مطلب در بین زبان آموزان زبان انگلیسی است. شرکت کنندگان شامل 111 دانشجوی مرد و زن مقطع کارشناسی در سطح زبانی متوسط می باشند که از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارها شامل پرسشنامه انگیزه خواندن موری (2002) و پرسشنامه خودتنظیمی براون، میلر و لاوندوفسکی (1999) می باشند. درک مطلب نیز بر اساس نمرات زبان آموزان در بخش خواندن آزمون PET ارزیابی شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده ازANCOVA مورد تحلیل قرار گرفته اند. طبق نتایج فعالیت‌های پیش‌ از خواندن و پس از ‌خواندن در بهبود خودتنظیمی، انگیزه خواندن و درک مطلب دانش‌آموزان مؤثر بودند.همچنین اثربخشی این فعالیت‌ها بر توسعه خودتنظیمی و انگیزه خواندن، در نهایت درک مطلب زبان‌آموزان را افزایش می دهد. یافته های مطالعه برای زبان آموزان و معلمان زبان انگلیسی مفید است.

Keywords [Persian]

  • فعالیت های پیش از خواندن و پس از خواندن
  • درک مطلب
  • انگیزه خواندن
  • خود تنظیمی