Document Type : research paper

Authors

1 PhD candidate of TEFL,،Department of English Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 ELT Professor ،Department of English at TarbiatModares University, Tehran, Iran

3 TEFL Associate Professor ،Department of English at Imam Ali University, Tehran, Iran

Abstract

The present research responds to the call for implementing diagnostic assessment through learner involvement. This study followed two aims: first, examining the distinctive effects of diagnostic self- and peer - assessments on EFL learners’ reading comprehension; second, exploring students’ diagnostic rating accuracy in various reading genres. To achieve this, a number of diagnostic reading comprehension tests and a checklist were developed, the construction of which were based on the learners’ challenging reading subskills. The participants include 60 English translation university students. During 12 weeks of instruction, the rating accuracy of the subjects’ diagnostic self- and peer- assessments were investigated while the instructor ratings were taken as the yardstick. Data analysis, using T-test and MANOVA confirmed that the two groups had improvement in reading comprehension but there was no significant difference between the two groups’ gain. In addition, no statistically significant difference was detected among the accuracy of diagnostic self-, peer- and instructor- ratings except for the assessment of main idea and supporting details subskill in descriptive genre and cause and effect subskill in narrative genre. This study can offer evidence for conducting diagnostic assessment through learner engagement to provide students with appropriate feedback and remedial instruction.

Keywords

Article Title [Persian]

تاثیر سنجش خود ارزیابی تشخیصی و همتا ارزیابی تشخیصی بر روی خواندن و درک مطلب : بررسی دقت ارزیابی تشخیصی زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجه در ژانر های مختلف خواندن

Authors [Persian]

  • معصومه آزموده سیس اباد 1
  • غلامرضا کیانی 2
  • غلامرضا عباسیان 3

1 دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران

2 دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ایران

3 دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران

Abstract [Persian]

این تحقیق به منظورباسخ به نیاز انجام سنجش تشخیصی با در نظر گرفن دیدگاه زبان آموزان انجام شده است. هدف این تحقیق دو بخشی میباشد،اول: بررسی تاثیر سنجش تشخیصی به دو روش خود ارزیابی و همتا ارزیابی بر روی مهارت خواندن و درک مطلب زبان آموزان، دوم:مقایسه میزان دقت سنجش شخیصی زبان آموزان در ژانر های مختلف خواندن. برای دستیابی به اهداف تحقیق تعدادی تست های تشخیصی خواندن و درک مطلب و یک راهنما تشخیصی بر اساس زیر مهارت های چالش اور ساخته شد.
در این تحقیق 60 دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی شرکت داشته اند. طی دوره 12 هفته ای میزان دقت ارزیابی سنجش تشخیصی زبان آموزان در دو گروه خود ارزیابی و همتا ارزیابی با سنجش معلم به عنوان معیار مقایسه شد. تحلیل داده ها به دوروش
T-Test وMANOVA
نشان داد در حالی که خواندن و درک مطلب دو گروه خود ارزیابی و همتا ارزیابی تقویت شده است، تفاوت معناداری بین دو گروه در تقویت خواندن و درک مطلب از طریق سنجش تشخیصی به وجود نیامده، به علاوه تفاوت معناداری بین میزان دقت سنجش تشخیصی دو گروه در مقایسه با سنجش معلم ایجاد نشده بود به جز در سنجش زیر مهارت های " ایده اصلی و ایده جانبی در ژانر توصیفی "و علت و معلول در ژانر روایی. یافته های این تحقیق شواهد لازم برای انجام سنجش تشخیصی از طریق مشارکت زبان آموزان نشان میدهد تا بتوان بر اساس آن بازخورد و آموزش جبرانی مناسبی برای زبان آموزان ارایه کرد.

Keywords [Persian]

  • سنجش تشخیسی
  • خواندن و درک مطلب
  • ژانر های خواندن
  • زیر مهارت های خواندن
  • دفت ارزیابی