Document Type : research paper
Authors
1 Department of English Language, Maybod Branch, Islamic Azad University, Maybod, Iran
2 Department of English Language, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran
Abstract
Critical English for academic purposes (CEAP) has been an attempt to challenge the status quo in English for academic purposes (EAP) education. However, it has not received due attention in the literature. For the same reason, this study concentrated on how the Iranian EAP teachers and students perceived the three key CEAP modules of needs/right analysis, power, and dialogue/hope. As its secondary aim, this study also focused on how much the instructor practiced what they perceived of CEAP in their classrooms. For gathering the quantitative data, the main components of the CEAP framework formed the basis for the preparation and validation of a Likert-type questionnaire to measure the respondents’ perceptions of CEAP. In order to complement the results of the questionnaire data on the perception of CEAP, a semi-structured interview protocol was developed. The results for the first research question showed that both participating groups' opinions of CEAP were quite similar. The discrepancy between teachers’ questionnaire and interview data demonstrated that a praxis breakdown occurred as a result of an imbalance between the EAP teachers' knowledge and practice of CEAP in their classroom. Additionally, the qualitative data analysis showed that there was little contact between ESP teachers and students while developing the EAP curricula and instructional strategies. Students were also viewed as obedient and passive actors, required to carry out the predetermined institutional requirements established by the departments or curriculum designers. The findings of this study have implications for ESP teachers and material developers.
Keywords
Article Title [Persian]
ادراک اساتید و دانشجویان ایرانی درس زبان تخصصی درباره انگلیسی انتقادی برای اهداف تحصیلی
Authors [Persian]
- طاهره موحدی 1
- امیر سرکشیکیان 2
- محمد گلشن 1
1 دانشجوی دکتری، گروه زبان انگلیسی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران
2 استادیار، گروه زبان انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
Abstract [Persian]
شیوه تدریس انگلیسی انتقادی برای اهداف اکادمیک (CEAP) تلاش کرده است تا وضعیت موجود در سیستم اموزشی تدریس انگلیسی برای اهداف اکادمیک (EAP) را به چاش بکشد. با این حال، این موضوع در ادبیات مورد توجه قرار نگرفته است. به همین دلیل،مطالعه حاضر بر چگونگی درک دانشجویان و اساتید EAP ایرانی بر روی سه موضوع کلیدی CEAP همچون گفتگو و امید، تحلیل نیازها و حقوق انها، و قدرت متمرکز شده است. هدف بعدی این مطالعه بر این موضوع تمرکز داشت که تا چه میزان اساتید آنچه را که از CEAP درک کرده اند را در کلاسهای درس زبان تخصصی خود بکار می برند. برای جمع آوری داده های کمی، مؤلفههای اصلی موجود در چارچوب CEAP ، مبنای تهیه و اعتبارسنجی پرسشنامه ای با مقیاس لیکرت را تشکیل دادند تا ادراک شرکت کنندگان را نسبت به ان مؤلفههای اصلی بسنجیم. به منظور تکمیل نتایج بدست امده از داده های پرسشنامه ، یک مصاحبه نیمه ساختاریافته تدوین شد. . یافتههای پرسش اول تحقیق نشان داد که نظرات هر دو گروه شرکتکننده در مورد CEAP کاملاً یکسان است. اختلاف بین پرسشنامه ها و نتایج مصاحبه ها نشان می دهد که شکافی بین ادراک اساتید درباره انگلیسی انتقادی برای اهداف دانشگاهی و بکارگیری شیوه تدریس آن در کلاس وجود دارد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که در هنگام توسعه برنامههای درسی و راهبردهای آموزشی EAP ، ارتباط کمی بین دانشجویان، اساتید و مدیر گروه های دانشکده ها EAP وجود دارد. دانشجویان بهعنوان افراد مطیع و منفعل در کلاس های EAP در نظر گرفته شده اند که باید انها به برنامه ها ی اموزشی از پیش تعیینشده توسط مدیرگروه ها یا طراحان برنامه درسی را عمل کنند. نتایج این مطالعه پیشنهادهایی برای اساتید EAP و تهیه کنندگان منابع دارد.
Keywords [Persian]
- انگلیسی انتقادی برای اهداف علمی
- انگلیسی برای اهداف علمی
- انگلیسی برای اهداف ویژه، ادراک