Document Type : research paper

Authors

1 Language department, azad university, maraghe

2 Islamic Azad University _ Maragheh Branch

3 Department of English Language and Literature, Islamic Azad University, Maragheh, Iran

Abstract

Considerable research has been conducted on the advancement of types of tests to facilitate a second language vocabulary improvement. However, whether types of tests (receptive vs. productive) lead to a comprehensive mastery of L2 active vocabulary knowledge has seldom been addressed in previous literature. This study investigated the effects of receptive (multiple-choice tests) and productive (C-tests) vocabulary instruction on L2 active English vocabulary learning in an EFL context like Iran. To this end, a sample of 60 English learners from one of the private language institutes in Maragheh, Iran, were divided into experimental and control groups. The data gathering tools were the Oxford placement test, a pretest in vocabulary in the form of the Test of Academic Lexicon (Scarcella & Zimmerman, 1998), a posttest in vocabulary, and a semi-structured interview. The learners in the first treatment group took a series of multiple-choice tests, whereas the second group used C-tests during the treatment. The results of ANOVA and post hoc showed that while both C-tests and multiple-choice tests were effective in enhancing L2 active vocabulary knowledge, C-tests were more effective than the multiple-choice test. The results of the interview with the learners in the productive vocabulary instruction approved the results of data analysis, as the students expressed positive attitudes toward the use of C-tests as effective means for improving their active vocabulary recall. The findings of this study provide new insights for language teachers and curriculum designers to apply C-tests in EFL courses.

Keywords

Article Title [Persian]

اثرات آزمون دریافتی و مولد بر دانش واژگان فعال زبان دوم

Authors [Persian]

  • داریوش علی اکبری 1
  • مرتضی اصل رسولی 2
  • داوود کوهی 3

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه

Abstract [Persian]

تحقیقات قابل توجهی در مورد گسترش انواع آزمون ها برای تسهیل بهبود واژگان زبان دوم انجام شده است. با این حال، به این موضوع که آیا انواع آزمون‌ها (پذیرا در مقابل مولد) منجر به تسلط جامع بر دانش واژگان فعال زبان دوم می‌شود، ادبیات قبلی به ندرت به آن پرداخته شده است. این مطالعه تأثیر آموزش واژگان دریافتی (آزمون‌های چند گزینه‌ای) و مولد (آزمون C) را بر یادگیری فعال واژگان انگلیسی زبان دوم بررسی کرده است. بدین منظور، نمونه ای متشکل از 60 نفر از زبان آموزان یکی از موسسات زبان خصوصی مراغه به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها، آزمون تعیین سطح آکسفورد، پیش آزمون واژگان در قالب آزمون واژگان (Scarcella & Zimmerman، 1998)، پس آزمون واژگان و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. فراگیران گروه اول یک سری تست های چند گزینه ای را جواب دادند، در حالی که گروه دوم از آزمون های C استفاده کردند. نتایج آزمون ANOVA و تعقیبی نشان داد که در حالی که هر دو آزمون C و آزمون های چند گزینه ای در افزایش دانش واژگان فعال زبان دوم مؤثر بودند، آزمون های C مؤثرتر از آزمون های چند گزینه ای بود. نتایج مصاحبه با زبان آموزان در آموزش واژگان سازنده، نتایج تجزیه و تحلیل داده ها را تایید کرد، زیرا دانش آموزان نگرش مثبتی نسبت به استفاده از آزمون های C به عنوان ابزاری موثر برای بهبود یادآوری واژگان فعال خود ابراز کردند. یافته‌های این مطالعه بینش‌های جدیدی را برای معلمان زبان و طراحان برنامه درسی ارائه می‌کند تا از آزمون‌های C در دوره‌های EFL استفاده کنند.

Keywords [Persian]

  • تست مولد
  • تست پذیرا
  • دانش واژگان فعال
  • زبان آموزان EFL