Document Type : research paper
Authors
1 Imam Khomeini international University
2 Department of English Language, Faculty of Humanities, Imam Khomeini International University
3 Centre for Research in English Language Learning and Assessment (CRELLA), University of Bedfordshire, Luton, UK
Abstract
There is currently a growing tendency to a meaning-based approach to the analysis of syntactic complexity in academic writing. While previous studies have offered illuminating insights into linguistic realizations of rhetorical structures in relation to syntactic complexity, they have typically analyzed lexicogrammatical features in a decontextualized manner. Drawing on a corpus-based cross-sectional design, this study takes a function-first approach to investigating the rhetorical functions of syntactically complex structures in research article (RA) abstracts in applied linguistics. To that end, a corpus of 270 texts from leading applied linguistics journals was constructed. Based on the model proposed by Pho (2008), we manually annotated the texts for the moves, and measured their syntactic complexity using phrasal, clausal, and global metrics. SPSS (version 25) was run for the analysis of data. Results of one-way MANOVA (multivariate analysis of variance) and Chi-square tests revealed significant variations among rhetorical moves in terms of clausal and phrasal complexity measures. The findings also showed that academic writers varied the complexity of their written structures according to their rhetorical goals. The results establish form-meaning mappings between syntactically complex structures and rhetorical functions. The findings carry pedagogical implications for student writers to adjust their prose using functionally appropriate complex structures following expert writers through comparing their own writing with that of expert writers to notice the gaps.
Keywords
Article Title [Persian]
پیچیدگی نحوی و گام های بلاغی چکیده مقالات پژوهشی در زبان شناسی کاربردی: رویکرد کاربرد اول
Abstract [Persian]
در حال حاضر تمایل فزاینده ای به رویکرد معنا محور برای مطالعه پیچیدگی نحوی در نوشتار دانشگاهی وجود دارد. در حالی که مطالعات قبلی اطلاعات ارزشمندی در خصوص نمودهای زبانی ساختارهای بلاغی متون از لحاظ پیچیدگی نحوی ارائه کردهاند، آنها معمولاً ویژگیهای واژگانی-دستوری را خارج از بافت معنایی تحلیل کردهاند. این مطالعه مقطعی پیکره بنیاد با اتخاذ رویکرد کاربرد اول به بررسی کارکردهای بلاغی ساختارهای پیچیده نحوی در بخش چکیده مقالات پژوهشی در رشته زبانشناسی کاربردی میپردازد. برای این منظور، پیکره ای زبانی متشکل از 270 متن از مجلات برجسته زبان شناسی کاربردی گردآوری شده است. ما بر اساس مدل ارائه شده توسط Pho (2008)، متون را به صورت دستی از لحاظ وجود گام ها نشانه گذاری کردیم و پیچیدگی نحوی آنها را با استفاده از معیارهای گروه واژه ای، جمله واره ای و کلی اندازه گیری کردیم. برای تجزیه و تحلیل داده ها از SPSS نسخه 25 استفاده شد. نتایج آزمونهای MANOVA یکطرفه (تحلیل واریانس چند متغیره) و آزمونهای مجذور کای، تغییرات قابلتوجهی را در بین گام های بلاغی از نظر مقیاسهای پیچیدگی گروه واژه ای و جمله واره ای نشان داد. یافتهها همچنین نشان داد که نویسندگان دانشگاهی پیچیدگی ساختاری نوشتاری خود را با توجه به اهداف بلاغی خود تغییر میدهند. بعلاوه، نتایج این مطالعه به وجود ارتباط بین ویژگی های بلاغی و پیچیدگی ساختاری متن دلالت دارد. این یافتهها کاربردهای آموزشی را برای نویسندگان دانشجو به همراه دارد تا ذخیره زبانی خود را با استفاده از ساختارهای پیچیده بلاغی مناسب و بر اساس الگوهای بدست آمده از نویسندگان خبره و بواسطه مقایسه نوشتههای آنها با نوشته های خود تنظیم نمایند و تفاوت موجود را کشف کنند.
Keywords [Persian]
- زبانشناسی کاربردی
- رویکرد کاربرد اول
- چکیده مقالات پژوهشی
- گام های بلاغی
- پیچیدگی نحوی