Document Type : research paper
Authors
1 Ph.D. Candidate, Department of TEFL and English Literature, Payame Noor University, (PNU), P. O. Box 19395-4697 Tehran, Iran
2 Professor Department of TEFL and English Literature, Payame Noor University, (PNU), P. O. Box 19395-4697 Tehran, Iran
3 Professor Department of Foreign Languages, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 AAssociate Professor Department of TEFL and English Literature, Payame Noor University, (PNU), P. O. Box 19395-4697 Tehran, Iran
Abstract
The empirically-validated link between teachers’ professional role identity and explicit manifestations of teacher efficacy has resulted in a burgeoning literature on educational programs/settings influential in teacher identity formation. In an attempt to expand on this strand of research, the present study explored how taking part in an academic multi-faceted teaching practicum may contribute to professional role identity construction/reconstruction among Iranian EFL student teachers. To this end, 45 third-year undergraduates majoring in teaching English as a foreign language (TEFL) were traced throughout a two-year (four-semester) teaching practicum held by Farhangian University, Iran. Based on a concurrent triangulation mixed methods design, the participants’ identity was gauged at five different time points: At the outset of the practicum and after every practicum semester. The quantitative data were gathered through the repetitive administration of a standard Likert-scale questionnaire developed based on Farrell’s (2011) tripartite model of professional role identity. Coincident with the surveying process, the qualitative data were gathered through a semi-structured interview held at the beginning of the practicum and four integrative reports developed by the participants at the end of every practicum semester. Within-group comparison of the survey data in tandem with content analysis of the qualitative data based on the focus framework revealed that the multi-faceted practicum helped the student teachers strike a balance in their identity as a manager and a professional. Additionally, the results called into question the contribution of the practicum to acculturator identity development. The influential role of a multi-faceted practicum in promoting professional role identity among student teachers calls for an investment of cost and time to exploit the full potential of practicums of the same quality.
Keywords
Article Title [Persian]
کارورزی وشکل گیری(تغییرشخصیت) هویت حرفه ای: مطالعه ترکیبی طولانی مدت بر روی دانشجو معلمان ایرانی زبان انگلیسی
Authors [Persian]
- محمد زینلی 1
- منوچهر جعفری گهر 2
- محمودرضا عطائی 3
- حسن سلیمانی 4
1 هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
2 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
3 گروه زبانهای خارجی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 دانشگاه پیام نور
Abstract [Persian]
ارتباط بین شخصیت حرفهای و بارزههای برجسته خودکارآمدی موجی از تحقیق بر برنامهها و محیطهای موثر بر شکل-گیری شخصیت حرفه ای معلمان را در برداشته است. با تمرکز براین رویکرد، تحقیق حاضر به بررسی نقش یک دوره چند مؤلفهای آموزش عملی تدریس بر شکلگیری و تغییر شخصیت کارآموزان ایرانی میپردازد. بدین منظور، 45 دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش زبان انگلیسی، طی دوره کارورزی دوساله خود و در پنج مقطع زمانی (ابتدای دوره وپس از پایان هر کدام از چهار نیمسال آموزشی)، به لحاظ ساختارهای شخصیتی مختلف ارائه شده توسطFarrell (2011) تحت بررسی قرارگرفتند. برای جمعآوری دادههای کمی از یک پرسشنامه چندگزینه ای استاندارد و برای دادههای کیفی از مصاحبه و گزارشهای یکپارچه تدوین شده توسط شرکتکنندگان استفاده شد. برمبنای یک طرح تحقیق آمیخته، دادههای کمی و کیفی به صورت همزمان جمع و به صورت جداگانه تحلیل شدند. تلفیق نتایج کمی و کیفی بر اثربخشی دوره تحت -بررسی در تعدیل شخصیت مدیرمآبانه و رشد شخصیت حرفهای معلمان دلالت داشت. با این وجود، این نتایج کارآمدی دوره در رشد و یا تغییر شخصیت کارآموزان به عنوان یک سفیر فرهنگی را به چالش کشید. تاثیرتدریجی دوره مذکور بر شخصیتهای اصلی و زیرشخصیتهای هر کدام، به پیامدهای مختلفی در حیطه تعلیم و تربیت معلمان زبان انگلیسی دلالت نمود که در متن تحقیق به آنها اشاره شده است.
Keywords [Persian]
- هویت حرفهای
- کارورزی
- تربیت معلم
- آموزش معلمان
- شکل گیری هویت معلمی