Document Type : research paper

Authors

Shiraz University

Abstract

The integration of reading and writing has recently been of interest to researchers. This study investigated the effectiveness of instructing integrated writing (IW) strategies to EFL learners. In addition, the changes in writing self-efficacy, anxiety, and motivation were examined. To gain a deep understanding of the issues, a convergent mixed-methods design was employed. A convenient sample of 30 students of English Literature studying in an EFL context participated in an IW course and their performances before and after instruction were compared using a rubric. Interviews and think-aloud protocols were also conducted to find themes regarding the effectiveness of the course. Moreover, the changes in the learners’ self-efficacy, anxiety, and motivation were measured through questionnaires administered at the beginning and the end of the course, and the interviews and think-aloud protocol themes regarding the changes were examined. The results of the analysis of the quantitative data by paired-samples t-tests and Wilcoxon Signed Rank tests indicated an improvement in the learners’ IW ability and strategy use, especially in source use. The qualitative data also revealed that the learners found the instruction and strategies effective. However, while the learners’ self-efficacy improved and their anxiety diminished largely due to learning, their motivation remained statistically stable. The results were interpreted from an activity theory perspective. The implications of the study for the theory, pedagogy, and research methodology of IW were also presented.

Keywords

Article Title [Persian]

نقش آموزش کاربرد راهبردها در بهبود توانایی نگارش تلفیقی فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و وضعیت عاطفی آنها: پژوهشی با روش ترکیبی

Authors [Persian]

  • فرهنگ دانش فرد
  • محبوبه سعادت

دانشگاه شیراز

Abstract [Persian]

تلفیق دو مهارت خواندن و درک مطلب و نگارش اخیرا مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. این پژوهش با استفاده از روش ترکیبی به بررسی تاثیر آموزش راهبردهای نگارش تلفیقی به فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی پرداخت. همچنین، تغییرات در خودکارآمدی، اضطراب و انگیزه ی نگارش فراگیران واکاوی شد. به منظور دستیابی به درکی عمیق از این مسایل، روش ترکیبی همگرا به کار برده شد. یک نمونه ی در دسترس شامل 30 دانشجوی ادبیات انگلیسی در محیط یادگیری انگلیسی به عنوان زبان خارجی، یک دوره ی آموزش نگارش تلفیقی را گذراندند و عملکرد آن ها پیش و پس از آموزش با استفاده از یک مقیاس نمره گذاری مقایسه شد. برای یافتن مضمون های مربوط به اثربخشی دوره از ابزارهای مصاحبه و بیان افکار بهره گرفته شد. به علاوه، برای سنجش تغییرات در خودکارآمدی، اضطراب و انگیزه ی نگارش فراگیران، پرسشنامه های مربوط در ابتدا و پایان دوره توزیع شد و نیز مضمون های برگرفته از مصاحبه ها و بیان افکار فراگیران مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل داده های کمی با استفاده از آزمون تی زوجی و آزمون رتبه ای علامت دار ویلکاکسون حاکی از بهبود توانایی نگارش تلفیقی و کاربرد راهبردها به ویژه در زمینه ی استفاده از منابع بود. داده های کیفی نیز نشان داد که فراگیران، آموزش و راهبردها را مفید دانستند. اما با وجود این که عمدتا به دلیل یادگیری، خودکارآمدی فراگیران بهبود و اضطراب آن ها کاهش یافت، انگیزه ی آن ها از نظر آماری ثابت باقی ماند. نتایج حاصل از پژوهش از دیدگاه نظریه ی فعالیت تفسیر شد. همچنین کاربردها و پیامدهای پژوهش برای نظریه، تعلیم و روش‌شناسی نگارش تلفیقی ارایه گردید.

Keywords [Persian]

  • آموزش نگارش تلفیقی
  • خودکارآمدی نگارش
  • اضطراب نگارش
  • انگیزه نگارش
  • نظریه فعالیت