Document Type : research paper

Authors

1 دانشیار گروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

Abstract

Even though interactional competence (IC) has been in the center of attention recently, its constructs/sub-components and influencing factors still require a profound scrutiny. The features associated with IC have indeed been probed in various realms of language learning and teaching. However, the effect of language learners’ gender on their perception of IC remains to be addressed. To bridge this gap, the present research, as one of the stages of development and verification of the Learners’ Interactional Competence Questionnaire (LICQ) investigated how gender may affect IC and its sub-constructs as perceived by males and females. A total number of 407 male and female intermediate-level Iranian EFL learners, selected through convenience sampling from several language institutes, participated in the study and responded to LICQ. Subsequently, a two-group Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was used to measure the potential effects of students’ gender on perceived interactional competence, including conversational management, speech acts, register, nonverbal semiotics, and requests and complaints. The results showed that gender did have a small significant effect on learners’ perceived interactional competence as a whole; while scrutinizing sub-components, it was also revealed that this effect is not visible in conversational management. The study findings provide learners with a self-assessment scale to identify their present state of IC perception. Besides, language teachers could consider the different perceptions of male and female learners of IC as an influential aspect of IC realization and development in the language classroom setting.

Keywords

Article Title [Persian]

توانش تعاملی و تاثیر جنسیت بر درک فردی زبان آموزان از زیرساخت های این توانش

Authors [Persian]

  • زری سعیدی 1
  • حسین جاجرمی 2

1 Associate Professor, Department of English Language and Literature, Allameh Tabataba'i University (ATU), Tehran, Iran

2 PhD Candidate of Teaching English as a Foreign Language (TEFL), Department of English Language and Literature, Allameh Tabataba'i University (ATU), Tehran, Iran

Abstract [Persian]

بااین‌حال که توانش تعاملی (IC) اخیراً موردتوجه قرار گرفته است، اما ساختار اصلی و ساختارهای فرعی و عوامل تأثیرگذار آن هنوز به بررسی عمیق نیاز دارند. ویژگی‌های مرتبط با IC درواقع در حوزه‌های مختلف یادگیری و آموزش زبان بررسی شده است. بااین‌وجود، تأثیر جنسیت زبان آموزان بر درک آن‌ها از IC هنوز قابل‌بررسی است. برای پر کردن این شکاف، تحقیق حاضر به عنوان یکی از بخش‌های تولید و اعتبارسنجی پرسشنامه توانش تعاملی فراگیران (LICQ) به بررسی تاثیر احتمالی جنسیت بر IC و زیرمهارت‌های آن به نحوی که توسط زنان و مردان درک می‌شود، پرداخته است. تعداد 407 نفر از زبان‌آموزان ایرانی مرد و زن در سطح متوسط که از طریق روش نمونه‌گیری آسان از چندین موسسه زبان انتخاب شده بودند، در مطالعه شرکت کردند و به LICQ پاسخ دادند. متعاقباً، یک تحلیل واریانس چند متغیره دوگروهی (MANOVA) برای اندازه‌گیری اثرات بالقوه جنسیت دانش‌آموزان بر توانش تعاملی درک شده، ازجمله مدیریت مکالمه، کنش‌های گفتاری، سیاق، نشانه‌شناسی غیرکلامی و درخواست‌ها و اعتراضات، استفاده شد. نتایج نشان داد که جنسیت تأثیر کوچک اما معناداری بر توانش تعاملی درک شده فراگیران به‌عنوان یک کل دارد. در حین بررسی دقیق اجزای فرعی همچنین مشخص شد که این اثر در مدیریت مکالمه قابل‌مشاهده نیست. یافته‌های مطالعه مقیاس خودارزیابی را در اختیار فراگیرندگان قرار می‌دهد تا وضعیت کنونی درک IC خود را شناسایی نمایند. علاوه بر این، معلمان زبان می‌توانند ادراکات متفاوت یادگیرندگان زن و مرد از IC را به‌عنوان یک جنبه تأثیرگذار در تحقق و توسعه جنبه‌های IC در محیط کلاس زبان در نظر بگیرند.

Keywords [Persian]

  • توانش تعاملی
  • پرسشنامه
  • جنسیت
  • زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجه