Document Type : research paper
Authors
1 Zanjan Islamic Azad University, Zanjan, Iran
2 Head of English Language Center, University of Technology & Applied Sciences, Ibra, Oman
Abstract
Literature in the field of TESOL (Teaching English to Speakers of Other Languages) recruitment practices suggests that the myth of monolingual speakerism has impacted the employment methods in various countries in the world. The monolingual (native) speaker has a privileged position in English language teaching, representing both the model speaker and the ideal teacher. Bilingual teachers of English are often perceived as less competent than their monolingual counterparts in Oman. The aim of the research was to critically explore and problematize the workplace and recruitment matters that discriminate between bilingual and monolingual English teachers in Oman. This research reports the findings of a small-scale qualitative study conducted at the English Language Centre (ELC) at the University of Technology and Applied Sciences in Oman through obtaining data via face-to-face oral interviews from six participants who were selected based on their personal willingness to get involved in this research. The results demonstrated that the native speakers’ fallacy is “alive and kicking” in Oman. The results of the study indicated that there is also a huge discrimination based on salary range between native and non-native teachers, despite doing same job. Colonial impact is another reason behind monolingual speakers’ preference. The impact of discrimination is that bilingual teachers of English are left feeling inferior. Hence it is essential to adopt policies, which install greater sense of job security to enhance motivation and innovation. The study suggests that recruitment practices in Oman must be reviewed to establish equality and to create a healthy working environment.
Keywords
Article Title [Persian]
نابرابری های استخدامی و اختلاف حقوق بین معلمان زبان انگلیسی تک زبانه و دو زبانه در عمان
Authors [Persian]
- هومن بیژنی 1
- سلیم 2
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
2 رئیس دپارتمان زبان انگلیسی دانشگاه تکنولوژی و علوم کاربردی ابرا در سلطنت عمان
Abstract [Persian]
ادبیات در زمینه شیوه های استخدام TESOL نشان میدهد که افسانه سازی بهره گیری از سخنوران تک زبانه بر روشهای استخدام در کشورهای مختلف جهان تأثیر گذاشته است. سخنوران تک زبانه (بومی) دارای موقعیت ممتازی در آموزش زبان انگلیسی هستند، که نماینده یک معلم ایده آل می باشند. معلمان دوزبانه انگلیسی معمولاً نسبت به همتایان یک زبانه خود در عمان صلاحیت کمتری دارند. هدف از این مطالعه کاوش انتقادی در روشهای استخدام بوده که معلمان انگلیسی دو زبانه را در عمان مورد تبعیض قرار میدهد. این مقاله یافته های یک مطالعه کیفی در مقیاس کوچک را که از طریق بدست آوردن داده ها از معلمان دوزبانه انگلیسی در مرکز زبان انگلیسی (ELC) در دانشگاه فناوری و علوم کاربردی در عمان انجام شده است، گزارش می کند. نتایج نشان داد که همه آژانس های استخدام ترجیح میدهند سخنرانان یک زبانه را توجیه کنند که این موضع را به بهانه اینکه دوزبانه ها به عنوان مقلدان ناکارآمد انگلیسی تلقی می شوند ، استخدام کنند. همچنین تفاوت حقوق بین معلمان بومی و غیر بومی ، علیرغم انجام همان کار ، یک تبعیض بزرگ است تأثیر استعماری دلیل دیگری برای ترجیح بلندگوهای تک زبانه است. که تبعات آن احساس حقارت مدرسان دو زبانه است. از این رو اتخاذ سیاست هایی که احساس امنیت شغلی بیشتری را برای تقویت انگیزه و نوآوری ایجاد می کنند، ضروری است. این مطالعه نشان می دهد که برای برقراری برابری و ایجاد یک محیط کار سالم ، نیاز فوری به بررسی شیوه های استخدام در عمان وجود دارد.
Keywords [Persian]
- سخنران دو زبانه
- سخنران تک زبانه
- سخنران چند زبانه
- تبعیض معلم