Document Type: research paper

Authors

1 Faculty of Multimedia, Tabriz Islamic Art University

2 University of Tabriz

10.30479/jmrels.2020.13170.1629

Abstract

Upholding the integration of form and meaning, focus on form approach can increase both accuracy and fluency of EFL learners. This paper evaluates the role of focus on form approach, i.e. input enhancement, on the acquisition of passive voice in English. The degree of implicitness or explicitness of instruction is explored whether it affects learning of a specific form of the language. The pretest-treatment-posttest design was used in this quasi-experimental research with two groups: experimental (n=20) and control (n= 17). First, a proficiency test was administered to guarantee the learners’ homogeneity. Then, a pretest was administered to examine the learners’ passive voice knowledge. The experimental group received the instruction through input enhancement technique. However, it was taught to the control group through the traditional method (i.e. focus on formS). The superiority of focus on form technique over the focus on formS was revealed through the one-way ANOVA and post hoc test. It can be claimed that the findings of this study are important for second and foreign language learning and teaching in that it indicated the advantage of input enhancement technique of focus on form approach over the traditional one – i.e. focus on formS – in strengthening of grammatical competence in intermediate EFL learners.

Keywords

Article Title [Persian]

نقش آموزش فرم محور بر روی توانایی گرامری یادگیرندگان ایرانی با استفاده از فن تقویت درون داد

Authors [Persian]

  • لیلا دوبختی 1
  • ثمین شمس خرمی 2

1 دانشگاه هنر اسلامی تبریز

Abstract [Persian]

رویکرد فرم محور، ضمن حفظ یکپارچگی فرم و معنا، میتواند هم صحت و هم روانی یادگیرندگان انگلیسی بعنوان زبان خارجی را افزایش دهد. این مقاله نقش رویکرد فرم محور، با استفاده از تقویت درون داد، را بر روی فراگیری حالت مجهول در زبان انگلیسی بررسی می‌کند. اینکه میزان ناآشکاری و صراحت آموزش، یادگیری یک فرم زبانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا خیر مورد کنکاش تحقیق حاضر می‌باشد. طراحی پیش آزمون، طرز عمل و پس آزمون در این تحقیق شبه تجربی با استفاده از دو گروه بکار بسته شد: گروه آزمایشی (20 نفر) و گروه گواه ( 17 نفر). ابتدا یک آزمون مهارت و یک پیش آزمون برای اطمینان همگنی و دانش حالت مجهول یادگیرندگان به عمل آمد. گروه آزمایشی، آموزش را از طریق فن تقویت درون داد دریافت کرد. در حالیکه گروه گواه ، آموزش را از طریق سنتی، یعنی تمرکز بر فرم گرامری دریافت کرد. برتری فن فرم محور بر روی تمرکز بر فرم دستوری از طریق تحلیل پراکنش و آزمون تعلیقاتی مشخص شد. نویسندگان کتاب های درسی و معلمین می‌توانند از یافته های این تحقیق بهره‌ مند شوند.

Keywords [Persian]

  • آموزش صریح
  • آموزش فرم محور
  • آموزش ضمنی
  • تقویت درون داد
  • صحت گرامری