Document Type: Research Paper

Authors

1 English Department, Faculty of Foreign Languages, University of Isfahan

2 The Department of Foreign Languages, English Language Faculty, University of Isfahan, Isfahan

10.30479/jmrels.2020.12159.1512

Abstract

This survey study aimed to examine the efficiency of a mentoring software used for e-mentoring Iranian EFL teachers by investigating (1) if the application of the mentoring software vs. traditional mentoring made any difference in the instructors' methodology of teaching writing and (2) the attitudes of the users towards the application of the mentoring software. In so doing, traditional mentoring and software mentoring were used for mentoring three groups of Iranian EFL teachers (N=30) teaching writing to three groups of learners. The teachers for Group 1 were mentored through traditional mentoring, the teachers for Group 2 were mentored through e-mentoring software and the teachers for Group 3 -the control group- received no mentoring treatment at all. The results of the observation checklists demonstrated that the mentoring style of the teachers in Group 2 had better instructors' methodology of teaching writing on average (G1: 18.16, G2: 57.8, G3: 14.13) and the results of the survey on the opinions of the users towards the application of the mentoring software through a close-ended questionnaire (the total average of mean score: 3.355) showed positive attitudes. The study concluded that the outcome of the application of the mentoring software was effective and helped EFL teachers match the mentoring process of the teachers in Group 2 by better results in comparison to traditional mentoring.

Keywords

Article Title [Persian]

بررسی متقابل نظارت و مشاوره ی دبیران به شیوه مستقیم و نظارت و مشاوره از راه دور: با تمرکز بر عملکرد، نگرش و باورهای دبیران زبان انگلیسی در ایران

Authors [Persian]

  • احمد رضا بیگی ریزی 1
  • حسین براتی 1
  • احمد معین زاده 2

1 دانشگاه اصفهان، دانشکده زبانهای خارجی، گروه زبان انگلیسی

2 دانشگاه اصفهان، دانشکده زبانهای خارجی، گروه زبان انگلیسی

Abstract [Persian]

پژوهش حاضر به بررسی کارایی نرم افزار مدیریت ارتباط به منظور نظارت و مشاوره دبیران زبان انگلیسی (نظارت و مشاوره از راه دور) در ایران پرداخته است. در این راستا پژوهشگران به بررسی سوالات زیر پرداختند: (1) آیا کاربرد نرم افزار در مقایسه با شیوه سنتی نظارت و مشاوره باعث ایجاد و تفاوت در روش تدریس خواهد شد؟ (2) دیدگاه و باورهای دبیران زبان انگلیسی درباره استفاده از این نرم افزار چیست؟ همچنین محققان از دو شیوه های سنتی (نظارت و مشاوره) و شیوه جدید (استفاده از نرم افزارمدیریت ارتباط) برای جامعه ی آماری 30 نفره (متشکل از سه گروه دبیر زبان انگلیسی) ، برای آموزش نگارش به سه گروه یادگیرنده بهره برده اند. دبیران گروه اول به صورت سنتی، دبیران گروه دوم با استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط از راه دور، مورد نظارت و مشاوره قرار گرفتند و گروه سوم به عنوان گروه کنترل هیچ گونه نظارت و مشاوره ای دریافت نکردند. نتایج چک لیست های نظارت به طور میانگین(گروه اول 18.16، گروه دوم 57.8 و گروه سوم 14.13) حاکی از این است که دبیران گروه دوم عملکرد مطلوب تری در آموزش نگارش ارائه داده اند. نتایج پرسش نامه ها (با میانگین کل 3.355) نیز در بردارنده ی نگرش ها و باورهای مثبت دبیران زبان انگلیسی است. همچنین این گروه با ارائه ی باز خورد مطلوب تر از کارایی نرم افزار، به دبیران زبان انگلیسی کمک کرد تا تطابق بیشتری با سیستم مشاوره و نظارت داشته باشند.

Keywords [Persian]

  • آموزش و تربیت دبیران
  • نظارت و مشاره دبیران زبان انگلیسی
  • نظارت و مشاره سنتی
  • نرم افزار نظارت و مشاره