Document Type: Research Paper

Authors

Department of English, Foreign Language Faculty, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

The purpose of this study was threefold: (1) to see the effect of literature-based activities on the emotional intelligence, lexical diversity and the syntactic complexity of EFL students’ written productions, based on Goleman’s framework (n=133), (2) to examine the relationship between emotional intelligence, lexical diversity and the syntactic complexity of EFL students’ written productions and (3) to investigate whether students in majors more exposed to literary texts depict more improvement in the lexical diversity and syntactic complexity of their written productions. (n=84). In the first phase of the study, the experimental group was given some literary works with highly emotional content. The results indicated that the experimental group scored higher on Emotional Intelligence (EI) test, lexical diversity but not on the syntactic complexity of their written productions compared with the control group. In the second phase of the study, the statistical analysis of the syntactic complexity and lexical diversity of the Literature and Translation students’ written productions revealed no significant difference of complexity but significant difference of lexical diversity of Literature majors’ productions; despite the fact that the mean indices of complexity of their written productions were higher than Translation majors. The results have some implications for teachers and practitioners in EFL context.

Keywords

Article Title [Persian]

ارتباط بین هوش هیجانی، تنوع لغات و پیچیدگی دستوری در نوشتار فراگیران زبان انگلیسی

Authors [Persian]

  • ژاله بهشتی
  • داریوش نژاد انصاری
  • حسین براتی

گروه زبان، دانشکده زبان‌های خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

Abstract [Persian]

این تحقیق 3 هدف در دو مرحله داشته است که در چارچوب مدل گلمن پیاده سازی شده است. در مرحله اول، تاثیر ادبیات بر روی هوش هیجانی، پیچیدگی و تنوع لغات در نوشتارمورد بررسی قرار گرفته است. در این مرحله پس از تعیین سطح دانشجویان رشته مهندسی، متون نوشتاری آنها از لحاظ پیچیدگی و تنوع لغات مورد بررسی قرار گرفت. سپس یک گروه از دانشجویان در معرض خواندن متون ادبی قرار گرفتند و گروه دیگر صرفا متون غیر ادبی را مطالعه کردند و مشخص گردید علیرغم این نکته که دانش زبانی و هوش هیجانی و تنوع لغات به کار رفته توسط دانشجویاننی که در معرض متون ادبی قرار گرفتند، افزایش یافته است ولی در پیچیدگی نوشتار آنها تغییر محسوسی حاصل نگردیده است. در مرحله دوم، محققین به بررسی پیچیدگی و تنوع لغات متون نوشته شده توسط دانشجویان کارشناسی ارشد آموزش که رشته تحصیلی آنها در دوره کارشناسی، مترجمی و یا ادبیات بوده است، پرداختند. در این مرحله، امتحانات پایان ترم درس نگارش دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آموزش مورد بررسی قرار گرفت ونتیجه، تاثیر ادبیات را بر روی فزونی هوش هیجانی و تنوع لغات کاربردی توسط دانشجویان ادبیات در مقایسه با دانشجویان مترجمی نشان داد. ولی تاثیری ازادبیات بر روی پیچیدگی متون نوشته شده توسط این دانشجویان مشاهده نشد. نتایج این تحقیق می تواند برای برنامه نویسان، محققان و دست اندرکاران امر آموزش و پرورش و آموزش عالی که سرفصل های درسی را مورد بررسی قرار می دهند مفید باشد.

Keywords [Persian]

  • هوش هیجانی
  • فعالیت های ادبیات محور
  • پیچیدگی دستوری
  • تنوع لغات
  • چارچوب مدل گلمن