Investigating the Impact of the Degree of Contextualization on Iranian Intermediate EFL Learners’ Reading and Listening Tests Performance

Authors

1 MA, Department of English, Abadeh Branch, Islamic Azad University

2 PhD, Department of English, Abadeh Branch, Islamic Azad University

Abstract

 
The present study was an attempt to examine the effect of the degree of contextualization on reading and listening comprehension tests. In other words, it was intended to check the performance of the learners providing with high contextualized input compared to those who received low contextualized input. In doing so, 36 intermediate learners from an English Language Institute, participated in this study. Following that, two kinds of reading comprehension tests, more contextualized and less contextualized, and two kinds of listening comprehension tests, more contextualized and less contextualized, were designed. The data collected from the participants were analyzed by using t-test analysis. Findings revealed that there was a significant difference between the mean score of more contextualized input and less contextualized input in both reading and listening comprehension tests. However, the results of the present study showed that contextualization seemed not to have any significant effect on the reading and listening. It was concluded that both learners' proficiency level and degree of contextualization should be considered when designing listening and reading comprehension tests.
 

Keywords


Article Title [Persian]

بررسی تاثیر ارائه اطلاعات متنی بر عملکرد زبان اموزان ایرانی در ازمون های خواندن-درک مطلب و شنیداری

Authors [Persian]

  • فرزاد جریده 1
  • علی اصغر کار گر 2
1 گروه زبان انگلیسی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی
2 دکتری، گروه انگلیسی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی
Abstract [Persian]

مطالعه حاضر تلاشی بود به منظور گسترش دانش ما در رابطه با تأثیر میزان ارائه اطلاعات متنی بر آزمون های خواندن-درک مطلب و شنیداری. به بیانی دیگر، هدف این تحقیق بررسی عملکرد زبان آموزان در آزمون های با اطلاعت متنی زیاد در مقایسه با اطلاعات متنی کم است. به منظور انجام این کار36 نفر از زبان آموزان سطح متوسط از مؤسسه زبان انگلیسی سینا در شهرستان پاسارگاد در این تحقیق شرکت کردند. سپس دو نوع آزمون خواندن-درک مطلب،یکی با اطلاعات متنی زیاد و دیگری اطلاعات متنی کم، و همچنین دو نوع آزمون شنیداری، یکی با اطلاعات متنی زیاد و دیگری اطلاعات متنی کم،طراحی گردید.برای تجزیه و تحلیل، داده های گردآوری شده زبان آموزان با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس محاسبه گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که تفاوت اساسی میان میانگین نمرات زبان آموزان در آزمون های با اطلاعت متنی زیاد و زبان آموزان در آزمون های با اطلاعت متنی کم در هر دو آزمون خواندن-درک مطلب و شنیداری وجود دارد. با این وجود نتایج این تحقیق نشان داد که ارائه اطلاعات متنی ظاهرا هیچ تاثیر متمایز کننده ای میان آزمون های خواندن-درک مطلب و آزمون های شنیداری ندارد. از این تحقیق نتیجه گرفته شد که برای پیدا کردن تفاوت اساسی میان میانگین نمرات می بایست آزمون های با اطلاعات متنی کمتری طراحی گردد.
 

Keywords [Persian]

  • ارائه اطلاعات متنی
  • آزمون های خواندن- درک مطلب
  • آزمون های و شنیداری
Bachman, L. (1990). Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press.

Beers, K. (2003). When kids can’t read, what teachers can do: A guide for teachers 6-12. Portsmouth, NH: Heinemann

Buck, G. (1991). The testing of listening comprehension: An introspective study. Language Testing, 8, 67-91

Cohen, J. W. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Cummins, J. (1983). Language proficiency and academic achievement. Rowley, MS: Newbury House.

Flowerdew, J. (1994). Academic listening: Research perspective. Cambridge, NY: Cambridge University Press.

Harris, D. P. (1968). Testing English as a second language. New York: McGraw Hill.

Henning, G. (1991). Study of the effect of contextualization and familiarization on responses to the TOEFL vocabulary items. New Jersey: Educational Testing Service.

Hughes, A. (2003). Testing for language teachers (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Lee, L., & Gundersen, E. (2011). Select reading. Oxford: Oxford University Press.

Long, D. (1989). Second language listening comprehension: A schema-theoretic perspective. The Modern Language Journal, 73(1),32-40

McDonough, S. H. (1995). Strategy and skill in learning a foreign language. London: Edward Arnold.

Öztürk, G. (2012). The Effect of context in achievement vocabulary tests. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 2(4), 126-134.

Qian, D. (2008). From single words to passages: Contextual effects on predictive power of vocabulary measures for assessing reading performance. Language Assessment Quarterly, 5(1), 1-19.

Thompson, I. (1995). Assessment of second/foreign language listening comprehension. In D. J. Mendelsohn, & J. Rubin (Eds.), A guide for the teaching of second language listening (pp. 31-58). San Diego, CA: Dominie Press.

Webb, S. (2008). The effects of context on incidental vocabulary learning. Reading in a Foreign Language, 20(2), 1-4.

Zoghi, M., & Mirzaei, M. (2014). A comparative study of textual and visual contextualization on Iranian EFL learners' vocabulary learning. International Journal of Basic and Applied Science, 2, 31-40.