Document Type: Research Paper

Authors

1 Department of Language, Ilam University, Ilam, Iran

2 Ilam University

3 Faculty member, Ilam University, Ilam

10.30479/jmrels.2020.14071.1728

Abstract

Teacher training programs play a vital role in developing student-teachers’ understanding of their professional selves as an effective factor in successful teaching. Though the number of studies regarding the effects of teacher education on foreign language teachers’ self-images continues to proliferate, little attention has been paid to Iranian EFL student-teachers, particularly females, in terms of future images of professional selves being developed during their training at Teacher Education University. Using the Possible selves theory (Markus & Nurius, 1986), the present qualitative study explores and compares the future professional self-images of EFL student-teachers at Iranian Teacher Education University. Eight female student-teachers in the first, third, and last year of their studies from several female teacher education colleges around the country accepted to participate in the interviews. They were asked to discuss their desired and feared selves, as well as their plans for achieving or avoiding these selves, respectively. In-depth phenomenological interviewing was adopted to collect the data. Before fieldwork experience, student-teachers’ hopes and fears were mostly geared to classroom routines, while by the end, their statements were predominantly theory-based and sophisticated. Most student-teachers made reference to some plans for attaining their desired professional self-images and avoiding feared ones. The study put forward some implications for teacher training and education programs.

Keywords

Article Title [Persian]

تصور دانشجومعلمان دختر زبان انگلیسی از آینده خویشتن حرفه ای خود

Abstract [Persian]

برنامه‌های آموزش معلمان نقش مهمی در افزایش درک معلمان از خویشتن حرفه‌ای خود به‌عنوان یک عامل مؤثر در تدریس موفق دارد. اگرچه تعداد پژوهش‌های انجام گرفته در زمینه تأثیر آموزش معلمان بر تصور معلمان زبان خارجی از خویشتن در حال افزایش است، توجه اندکی به چگونگی تصور دانشجو -معلمان زبان انگلیسی ایران، مخصوصا دختران، از خویشتن حرفه ای در دانشگاه فرهنگیان شده است. مطالعه کیفی حاضر با استفاده از تئوری خویشتن‌های ممکن (مارکوس و نیورس، 1986) به‌ بررسی و مقایسه تصورات دانشجو معلمان زبان انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان از خویشتن حرفه‌ای‌شان در آینده می‌پردازد. هشت دانشجو معلم دختر در سال‌های اول ، سوم و سال پایانی تحصیل خود از چندین پردیس دانشگاه فرهنگیان از سراسر کشور قبول کردند که در مصاحبه شرکت کنند . آنها در مورد خویشتن مطلوب و خویشتن نامطلوب و همچنین برنامه‌های خود به ترتیب برای دستیابی یا اجتناب از این خویشتن‌ها صحبت کردند. مصاحبه عمقی پدیده‌شناسی برای جمع‌آوری داده‌ها انجام شد. امیدها و ترس‌های دانشجو معلمان قبل از تجربه کارورزی، بیشتر به روال همیشگی کلاس درس مربوط می‌شد، در‌حالی‌که در‌ پایان، اظهارات آنها غالباً مبتنی بر تئوری و متفکرانه بود. بیشتر دانشجومعلمان برای دستیابی به خویشتن مطلوب حرفه‌ای و اجتناب از خویشتن نامطلوب حرفه‌ای به برخی از برنامه‌هایشان اشاره کردند. این مطالعه پیشنهادهایی برای برنامه‌های آموزش معلمان مطرح می‌کند.

Keywords [Persian]

  • دانشجو معلمان
  • تصور از خویشتن حرفه‌ای
  • آموزش معلمان
  • خویشتن مطلوب
  • خویشتن نا‌مطلوب