Document Type: research paper

Authors

1 Payam Noor University

2 Faculity member,, Payame Noor University

3 Faculty Member at University of Mohaghegh Ardabili

4 Faculty member, Payame Noor University, Tehran, Iran

10.30479/jmrels.2020.14077.1730

Abstract

The present study sought to explore whether the incorporation of the integration of technology and project-based learning into the mainstream English teaching classrooms contributes to the development of critical thinking and problem solving, as two skills essential for 21st century English learning. To accomplish such an objective, 35 Iranian learners of English were assigned to an experimental and a control group in a quasi-experimental study. Along with benefiting from a multi-skill textbook-oriented language instruction, which was the conventional teaching method of the class, the participants in the experimental group dealt with a variety of small- and large-scale technology-aided projects. The control group’s participants, on the other hand, received a multi-skill textbook-oriented language instruction in the absence of any technology-aided projects. The comparative analysis of the control and experimental groups’ performance on the critical thinking and problem solving pre- and post-treatment measures revealed a significant impact for the study treatment in improving the participants’ critical thinking and problem solving in English learning classes.The findings of the current study may be beneficial to those interested in exploring the contribution of technology to the modern educational system. Material developers and syllabus designers could also use the results of the study to augment their instructional packages for technology-assisted project based English learning.

Keywords

Article Title [Persian]

تاثیر زبان آموزی پروژه محور مبتنی بر فناوری بر قدرت حل مساله و تفکر انتقادی به عنوان شاخص های یادگیری قرن بیست و یکم

Authors [Persian]

  • پریسا عربلو 1
  • فاطمه همتی 2
  • افسر روحی 3
  • فرزانه خدابنده 4

1 دانشگاه پیام نور

2 گروه آموزش ربان انگلیسی، دانشگاه پیام نور

3 عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی

4 دانشگاه پیام نور

Abstract [Persian]

پژوهش حاضر تاثیر تلفیق تکنولوژی و روش های یادگیری پروژه محور در کلاسهای زبان برافزایش قدرت تفکر انتقادی و حل مساله را که به عنوان دو مهارت ضروری برای یادگیری در قرن بیست و یکم قلمداد می شوند بررسی میکند. برای این منظور، 35 زبان آموز ایرانی برای شرکت در گروه کنترل و گروه مشاهده برای یک تحقیق شبه آزمایشی انتخاب شدند. در این تحقق، زبان آموزان گروه مشاهده، علاوه بر دریافت آموزشهای رایج زبان چند مهارته و کتاب محور، با انواع پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت تکنولوژی محور نیز سر و کار داشتند. از طرفی، زبان آموزان در گروه کنترل، آموزشهای زبان چند مهارته و کتاب محور همیشگی خود را در غیاب پروژه های تکنولوژی محور دریافت کردند. مقایسه های تحلیلی عملکرد دو گروه کنترل و مشاهده در دو فاکتور حل مساله و تفکر انتقادی ، قبل و بعد از دریافت چنین آموزشهایی نشان دهنده ی تاثیر آموزش اراِیه شده در پژوهش در بالا بردن قدرت حل مساله و تفکر انتقادی زبان آموزان بود. یافته های این تحقیق میتواند یاری گر کسانی باشد که علاقمند به پژوهش در حوزه ی تلفیق تکنولوژی با سیستم آموزشی امروزی هستند. همچنین طراحان مواد و برنامه درسی می توانند از نتایج تحقیق برای ارتقای مطالب یادگیری انگلیسی مبتنی بر پروژه با کمک فناوری استفاده کنند.

Keywords [Persian]

  • زبان آموزی
  • تفکر انتقادی
  • حل مساله
  • زبان آموزی پروژه محور مبتنی بر فناوری