Document Type: Research Paper

Author

Department of TEFL, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran

10.30479/jmrels.2020.13668.1678

Abstract

Neoliberal changes in pedagogy focus on marketization of teaching and learning processes through different innovative interdisciplinary strategies to evoke the collective appeal (Ross, 2007). The concurrent emergence of positive psychology as both exploration of interdisciplinary positive emotional experience and as diagnostically neoliberalistic query (Freeman, 2020) and the complicated entanglement of neoliberalism and emotions (Pilkington, 2016) can imply that the integration of positive psychology into the educational context might be correspondent with a sort of neoliberalistic framing of pedagogy. This issue entails an exclusive scrutiny on pedagogical contexts, where such boundaries often coalesced into totally optimistic streams. Accordingly, this qualitative study aimed at exploring EFL teachers' different strategies in line with the tenets of positive psychology while, simultaneously, complying with the premises of neoliberalistic streams. To this end, postulating its design on Reflexive Grounded Theory, this research collected the data via the qualitative procedures such as questionnaires, interviews, focus groups, field notes, and content analyses. Totally 116 participants, i.e., 52 males and 64 females, purposively screened for homogeneity concerns via Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQ), were interviewed afterwards. Besides, diverse online/offline materials and sources pertinent to the objective were gathered for the analysis through the respective procedures of codification, memoing, categorization, thematization, and theoretical sampling. The qualitative analyses of categorization and thematization yielded five major themes as the final results: legitimation, collective empowerment, logical positivism, wisdom of negotiation, and identification approach, delineating those eudaimonic strategies which can trigger a sort of positive psycho-pedagogy susceptible to neoliberalistic intents. Finally, this study implied raising the consciousness of teachers in the EFL context with regard to the subtle interrelationships between positive psychology and neoliberalistic tenets in accordance to pedagogy.

Keywords

Article Title [Persian]

راهبردهای خوشروانی مستعد اندیشه های نئولیبرالیستی مربوط به روانشناسی مثبت مورد استفاده در آموزش زبان انگلیسی

Author [Persian]

  • سید محمد علی سوزنده فر

دانشگاه هرمزگان

Abstract [Persian]

تغییرات نئولیبرال در آموزش بر تجاری سازی فرآیند تدریس و یادگیری ازطریق راهبردهای مختلف تمرکز دارد تا توجه جمعی را برانگیزاند. ظهور همزمان روانشناسی مثبت ، هم بعنوان کاوشی در تجربه عاطفی مثبت میان رشته‌ای و هم به عنوان سؤال تشخیصی نئولیبرالیالیستی و همچنین درهم پیچیده بودن نئولیبرالیسم و احساسات می تواند دال بر ادغام روانشناسی مثبت با نوعی چارچوب نئولیبرالیستی در آموزش باشد. این مسئله مستلزم بررسی آموزشی است، جایی که چنین مرزهایی اغلب در جریانهای کاملاً خوش بینانه قرار می گیرند. این مطالعه با هدف کشف استراتژیهای معلمان زبان انگلیسی در راستای اصول روانشناسی مثبت و مطابق با شرایط جریانهای نئولیبرالیستی انجام شده است. با مبنا قراردادن نظریه بازتابی بعنوان طرح پژوهش، این داده ها از طریق روش های کیفی مانند پرسشنامه ها، مصاحبه ها، گروه های تمرکز، یادداشت های میدانی و تحلیل محتوا جمع آوری شده اند. در مجموع 116 شرکت کننده ، یعنی 52 مرد و 64 زن ، که به صورت هدفمند در جهت همگنی از طریق پرسشنامه هوش هیجانی صفات غربالگری شده بودند ، پس از آن مصاحبه شدند. علاوه بر این، مواد و منابع متنوعی بصورت آنلاین و آفلاین متناسب با هدف برای تجزیه و تحلیل از طریق روشهای مربوطه مانند جدول بندی، کدگذاری باز، یادداشت اولیه، کد نویسی محوری، یادداشت میانی، کد نویسی انتخابی، یادداشت پیشرفته و نمونه برداری نظری جمع آوری شده است. یافته های این پژوهش پنج موضوع اصلی را شامل می شود: مشروعیت ، توانمندسازی جمعی، مثبت گرایی منطقی، خرد مذاکره و رویکرد شناسایی. این پنج موضوع مستخرج، استراتژی های خوشروانی را نشان می دهند که می توانند نوعی از روانشناسی مثبت تربیتی باشند که همزمان مستعد تفکر نئولیبرالیسم هستند. در پایان، پیشنهاد اصلی این مطالعه حاکی از افزایش آگاهی معلمان زبان انگلیسی از نظر نوع ظریفی از ترکیب روابط متقابل، روانشناسی مثبت و نئولیبرالیسم در امر آموزش است.

Keywords [Persian]

  • آموزش زبان انگلیسی
  • راهبردهای خوشروانی
  • روانشناسی مثبت
  • نئولیبرالیسم