Document Type: research paper

Authors

1 Foreign Languages Department, Faculty of Tourism, Higher Education Complex of Bam, Bam,Iran

2 Foreign Languages Department, Faculty of Tourism, Higher Education Complex of Bam, Iran

3 Foreign Languages Department, Faculty of Tourism, Higher Education Complex of Bam, Iran.

10.30479/jmrels.2020.12839.1585

Abstract

The concept of demotivation has received the same attention as motivation, especially in the EFL context. However, a review of the literature in Iran’s context indicates a lack of studies exploring the nature of demotivating factors, that is internal or external, and the role of variables of the structure of schools, fields of study, and proficiency level. The context of the study was the schools of Bam City in Iran. Sampling technique was stratified random sampling, and totally 244 female students of different types of schools that are public, vocational, private schools, and school for the talented responded to a demotivation questionnaire. The analysis of the collected data through the questionnaire using factor analysis indicated that three factors of “learner,” “learning situation,” and “teacher,” were present. According to descriptive statistics, demotivated students considered themselves as the main reason for not progressing in English which emphasized the role of internal factors. In addition, according to one-way analysis of variance, demotivational factors did not differ significantly among different fields of study, however, different school types were significantly different from each other in terms of these factors. Finally, the result of the Pearson correlation test indicated the existence of a significant relationship between demotivational factors and students’ achievement. The findings of this study provide necessary insight to both teachers and their students in their act of teaching and learning languages.

Keywords

Article Title [Persian]

عوامل عدم انگیزه در زمینه EFL: بررسی ماهیت و نقش متغیرهای اجتماعی و جمعیتی

Authors [Persian]

  • ابراهیم سامانی 1
  • راضیه باقری پور 2
  • سارا عطارزاده 3

1 گروه زبانهای خارجی، دانشکده جهانگردی، مجتمع آموزش عالی بم، بم، ایران

2 بم، بزرگراه خلیج فارس، جنب دانشگاه پیام نور، مجتمع آموزش عالی بم

3 بم، بزرگراه خلیج فارس، جنب دانشگاه پیام نور، مجتمع آموزش عالی بم

Abstract [Persian]

مفهوم عدم انگیزه، به همان اندازه مفهوم انگیزه، در بافت EFL ، مورد توجه قرار گرفته است. با این حال ، مرور پیشینه تحقیقات در بافت ایران نشانگر کمبود مطالعه در مورد ماهیت این متغیرها ، درونی یا بیرونی، و نقش برخی متغیرها به ویژه ساختار مدارس، رشته های تحصیلی و سطح مهارت است. محل اجرای تحقیق، مدارس شهر بم در ایران بود. روش نمونه‌گیری به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انجام شد و در مجموع 244 دانش‌ آموز دختر مدارس دولتی ، فنی و حرفه ای، مدارس خصوصی و مدارس برای استعدادهای درخشان به پرسشنامه عدم انگیزه پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل عاملی نشان داد که سه عامل "یادگیرنده،" "وضعیت یادگیری،" و "معلم" حضور داشتند. براساس آمار توصیفی ، دانش آموزان بی انگیزه، خود را دلیل اصلی عدم پیشرفت در زبان انگلیسی ذکر کردند که بر نقش عوامل داخلی تأکید می کند. علاوه بر این، با توجه به تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه، بین رشته‌های مختلف تحصیلی در ارتباط با عوامل انگیزه تفاوت معنی داری وجود نداشت، با این حال، انواع مختلف مدارس از نظر این عوامل تفاوت معنی داری با یکدیگر داشتند. در نهایت، نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از وجود رابطه معنادار بین عوامل عدم انگیزه و پیشرفت دانش آموزان بود. یافته های این مطالعه بینش لازم را هم برای معلمان و هم دانش آموزانشان در عمل در زمینه آموزش و یادگیری زبان ها ارائه می دهد.

Keywords [Persian]

  • عدم انگیزه
  • EFL
  • دبیرستان
  • انگیزه
  • نمونه گیری طبقه ای