Document Type: research paper

Authors

1 Department of English Language and Literature . Faculty of Literature. Alzahra University , Tehran, Iran

2 Department of English Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran

3 Department of English Language and Literature Faculty of Literature Alzahra University Tehran Iran

10.30479/jmrels.2020.13139.1622

Abstract

The purpose of the present study is to determine whether studying or teaching English as a Foreign Language (EFL) will lead teachers to decrease home cultural values or help them to develop their cultural values in both cultures. This mix-method research was conducted in two different contexts, university and language institute in Gorgan, Iran. To this end, the Home Culture Attachment Scale questionnaire was given to 50 English language professors and 50 institute teachers. Also, a semi-structured interview was conducted with ten participants from each group. The collected data of quantitative phase and qualitative phase were analyzed using multivariate ANOVA and thematic analysis, respectively. The findings of the quantitative phase showed significant differences between professors and institute teachers in terms of religious, western and cultural attachment. Besides, six themes were identified for the qualitative part including the changes, definition of culture, Iranian attachment, religious attachment, western attachment, and artistic attachment. Consequently, the study illustrates that whoever is dealing with English is in danger of losing his/her home culture and teachers must be aware of this. The results urge English language teachers to pay more attention to this issue because they can have a great impact on students in terms of beliefs and values.

Keywords

Article Title [Persian]

مقایسه ی وابستگی فرهنگ بومی در اساتید دانشگاه و معلمان موسسه

Authors [Persian]

  • صبا حسن زاده 1
  • الهه ستوده نما 2
  • فهیمه پارسائیان 3

1 گروه زبان انگلیسی و ادبیات، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 گروه زبان انگلیسی و ادبیات، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 گروه زبان انگلیسی و ادبیات و دانشگاه الزهرا، تهران، تهران

Abstract [Persian]

هدف پژوهش حاضر آن است که آیا مطالعه یا تدریس زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی باعث کاهش فرهنگ بومی معلمان زبان می شود یا به آنها در پیشرفت ارزشهای فرهنگی خود کمک می کند. این پژوهش ترکیبی در دانشگاه و موسسه زبان در گرگان انجام شد. برای این منظور، پرسشنامه مقیاس وابستگی فرهنگ بومی به پنجاه استاد زبان انگلیسی و پنجاه معلم مؤسسه داده شد. همچنین ، یک مصاحبه نیمه ساختار یافته با ده شرکت کننده از هر گروه انجام شد. داده های جمع آوری شده از مرحله کمی و کیفی به ترتیب با استفاده از آنالیز واریانس چند متغیره و آنالیز موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های مرحله کمی نشان داد از نظر وابستگی مذهبی ، غربی و فرهنگی بین اساتید و معلمان مؤسسه تفاوت معنی داری وجود دارد. به علاوه ، شش موضوع در بخش کیفی از جمله تغییرات ، تعریف فرهنگ ، وابستگی ایرانی ، وابستگی مذهبی ، وابستگی غربی و وابستگی هنری تعیین شد. در نتیجه ، این مطالعه نشان می دهد هرکسی که با زبان انگلیسی سر و کار دارد ، در خطر از دست دادن فرهنگ بومی خود است و معلمان باید از این امر آگاه باشند. این نتایج معلمان زبان انگلیسی را ترغیب می کند که توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند زیرا از نظر اعتقادی می توانند تأثیرات زیادی بر روی زبان آموزان داشته باشند.

Keywords [Persian]

  • فرهنگ
  • انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی
  • زبان و فرهنگ
  • وابستگی به فرهنگ بومی