Document Type: Research Paper

Authors

1 IAU,West Tehran Branch

2 Department of English Language Teaching, Islamic Azad University, West Tehran Branch, Tehran, Iran

3 Department of English Language Teaching, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

10.30479/jmrels.2020.12739.1578

Abstract

Teacher-others relationship is one of the main features of teacher identity. As an aspect of this relationship, in some educational contexts, teachers experience imposition in their work place. As there is no survey tool to measure imposed identity, the present study developed a questionnaire based on the relevant literature and interviews with 44 EFL teachers, resulting in a 45-item questionnaire which was disseminated among 450 EFL teachers. An exploratory factor analysis of responses of EFL teachers yielded eight factors, namely: (1) Instructional, assessment, and interpersonal expectations imposed by managers and Supervisors, (2) Teacher professional responsibilities expected by stakeholders in the institute and the family, (3) Restrictions imposed on classroom discussion topics, dress code, and new technologies, (4) Suitability of teaching profession as perceived by the family, (5) Teacher responsibilities as expected by learners’ parents, (6) Gender stereotypes imposed by colleagues and the institute, (7) Learners’ and their parents’ instructional expectations, and (8) Observational and gender perceptions imposed by supervisors and managers. This study revealed the multi-dimensional nature of imposition in relation to which elements of identity change and harmonize under the influence of individual, contextual, and socio-cultural forces. The results of the study suggest that this scale is a reliable and valid measure of EFL teacher imposed identity. The findings can help researchers understand in what ways identity may be imposed and how it may change. Supervisors, institute managers, EFL teachers, and stakeholders can find the results of this study beneficial considering the fact that identity shaped and reshaped will certainly lead to a better EFL context for teaching and learning a foreign language.

Keywords

Article Title [Persian]

طراحى و اعتبار سنجى هویت تحمیلى معلمان زبان انگلیسى با روش تلفیقى

Author [Persian]

  • عذرا غلامشاهی 1

1 دانشگاه ازاد اسلامی -واحد تهران غرب

Abstract [Persian]

چگونگی ارتباط معلم با دیگران یکی از اصلی ترین خصوصیات هویت معلمان است که اهمیت بسزایی در آموزش دارد. جنبه ای از این ارتباط مربوط به هویت معلمانی است که در محل کارشان هویتى برآنان تحمیل شده است. از آنجایی که هیچ مقیاسی برای بررسی هویت تحمیلى معلمان وجود ندارد، پژوهش حاضر به دنبال طرح پرسشنامه اى بر اساس ادبیات مرتبط و نتایج مصاحبه با 44 معلم زبان انگلیسى بود. بدین منظور پرسشنامه ای با 45 سوال طرح شد و به 450 نفر از معلمان زبان انگلیسى داده شد. تحلیل پاسخ های معلمان نشان داد که شخصیت تحمیلی معلمان به 8 عامل مختلف بستگی دارد که عبارتند از 1) انتظارات آموزشی، ارزیابی، و میان فردی تحمیلی توسط مدیران و سوپروایزرها؛ 2) انتظار افراد ذینفع در موسسات و خانواده از مسئولیت هاى حرفه اى معلمان؛ 3) محدودیت های اعمال شده بر مباحث مطرح شده کلاسی ،نحوه پوشش، و به کارگیری فناورى؛ 4) برشمردن شایستگی های شغل معلمی که از طرف خانواده تحمیل می شود؛ 5) مسئولیت ها و وظایفی که والدین زبان آموزان ازمعلمان توقع دارند؛ 6) تفاوت های جنسیتی ایجاد شده توسط همکاران و موسسه آموزش زبان؛ 7) توقعات آموزشی که زبان آموزان و والدینشان از معلم زبان دارند؛ و 8) نکات تحمیل شده توسط سوپروایزرها و مدیران موسسه بر اثر مشاهدات کلاسها و برداشت جنسیتی متفاوت. این مطالعه ماهیت چند بعدى تحمیل را با توجه به اینکه کدام بعد هویت را تغییر می دهد و یا قابلیت تطبیق تحت تاثیر کدام عوامل هویتى، محیطی و اجتماعی-فرهنگی تحمیل شده است، نشان مى دهد. نتایج حاصله حاکی از آن است که مقیاس طراحی شده برای سنجش هویت تحمیلی معلمان زبان انگلیسى مقیاسی قابل اطمینان و معتبر است. یافته های تحقیق به محققان امکان می دهد روش هاى تحمیل هویت در معلمان را شناسایی کنند.

Keywords [Persian]

  • معلمان زبان انگلیسى
  • هویت تحمیلى
  • پرسشنامه
  • تحلیل عاملی اکتشافى