Document Type: research paper

Authors

1 Department of English , Farhangian University ,Tehran,Iran

2 Department of English Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, Golestan University, Gorgan, Iran

3 Department of Education, Golestan Province, Iran

10.30479/jmrels.2020.13156.1624

Abstract

This study endeavored to evaluate the local English textbook named “Prospect 2” taught in junior high schools in Iran based on a group of Iranian EFL teachers and teacher educators’ perspectives. For this purpose, 10 (6 males and 4 females) teacher educators and 117 (54 males and 63 females) junior high school EFL teachers from Golestan Province, Iran took part in this study. To gather the required data, the modified version of Mukundan’s (2011) questionnaire was utilized as a textbook evaluation checklist to investigate the participants’ perspectives toward suitability, strengths, and shortcomings of the book. The outcomes of this research revealed that the participants of the two groups mainly had positive attitudes toward the book. Further findings of this research did not present any significant difference between teachers and teacher educators’ views toward the book. Finally, some concluding remarks regarding the overall findings of the study were presented. Main implications of the study were that teachers should attempt to incorporate suitable and practical methods for the instruction and promotion of the communicative language teaching approach in the class as an approach on which the book is based and try to cater for the shortcomings of the book through providing supplementary materials and alternative activities for the students.

Keywords

Article Title [Persian]

ارزیابی کتاب آموزش زبان انگلیسی “پراسپکت 2” از دیدگاه معلّم هـا و متخصّصان تربیت معلّم

Authors [Persian]

  • بهروز قورچائی 1
  • علی درخشان 2
  • عالمه ابراهیمی 3

1 گروه زبان انگلیسی- دانشگاه فرهنگیان- تهران- ایران

2 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی، دانشگاه گلستان

3 آموزش و پرورش استان گلستان

Abstract [Persian]

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی یکی از کتاب ‌های آموزش زبان انگلیسی "پراسپکت 2" که در مدارس مقطع راهنمایی در ایران تدریس می‌شود، به تألیف رسیده ‌است. در این راستا، تعداد 10 متخصّص حوزۀ تربیت معلّم و 117 معلّم زبان انگلیسی خانم و آقا که در مدارس مقطع راهنمایی در استان گلستان به تدریس زبان انگلیسی این کتاب مشغول بوده ‌اند، شرکت داشته ‌اند.. به‌ منظور گرد آوری داده‌ های مورد نیاز برای ارزیابی، از نسخۀ اصلاح‌ شدۀ پرسشنامۀ موکوندان (2011) به عنوان یک چک ‌لیست ارزیابی استفاده شده‌ است و به این ترتیب، دیدگاه‌ هـای اعضای جمعیت نمونه نسبت به تناسب محتویات کتاب برای دانش ‌آموزان مقطع راهنمایی و همچنین، نقاط قوّت و ضعف آن کتاب مورد بررسی قرار گرفته ‌است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده ‌اند که معلّم ‌های زبان انگلیسی مقطع راهنمایی و متخصّصان تربیت معلّم که به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شده ‌بودند، نگرش مثبت نسبت به این کتاب داشته ‌اند. دیگر یافته‌ های پژوهش حاضر نیز حاکی از آن بوده ‌اند که میان نگرش معلّم‌ های زبان انگلیسی و متخصّصان تربیت معلّم نسبت به کتاب هیچ اختلاف و تفاوت معناداری وجود نداشته ‌است. در بخش پایانی مقالۀ، شماری از مهم‌ترین نتایج کلّی حاصل از این تحقیق معرفی شده ‌اند. پیام و منظور اصلی تحقیق حاضر آن است که معلّم‌ ها باید در جهت به‌کارگیری و ارتقای رویکردهای گفتگومحور برای تدریس زبان‌ انگلیسی در کلاس‌ های درس، از روش‌های مناسب و کاربردی بهره بگیرند و در حقیقت، ساختار کتاب نیز بر مبنای همین رویکرد طراحی شده‌است. معلّم‌ های زبان انگلیسی باید ضمن استفاده از مواد کمک‌ آموزشی مکمّل و طراحی و اجرای فعالیت‌ های کلاسی متنوع برای دانش ‌آموزان، نواقص و کاستی‌ های آن کتاب را جبران نمایند.

Keywords [Persian]

  • معلّم های تدریس زبان انگلیسی (به عنوان زبان خارجی)
  • پراسپکت 2
  • متخصّص تربیت معلّم
  • ارزیابی کتاب درسی