Document Type: research paper

Authors

1 Department of English and Literature, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran

2 گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه اراک

10.30479/jmrels.2020.11998.1494

Abstract

This study aimed to illuminate the diagnostic potential of the interactionist dynamic assessment (DA) to identify the candidates’ academic reading difficulties on the IELTS Reading test. Furthermore, DA and its interactive environment seem to provide an opportunity to diagnose the possible linguistic and cognitive roots of the academic second language (SL) reading difficulties that the modest user IELTS candidates faced. In so doing, three participants whose scores in the academic IELTS reading sub-score were 5/5on a scale of 1-9 were recruited to participate in this study. The data were collected through observation and interaction based on DA principals through 36 individualized sessions (12 sessions for each participant). In each session, they were assigned to answer 13-14 academic reading comprehension questions independently and then the mediator and the learners collaboratively reviewed the questions answered in the first stage. The feedback types offered deliberately ranged from very implicit to very explicit. The interactions were video recorded, transcribed word-by-word, and investigated. The findings indicated participants' difficulties in locating specific information, interpretation of words or phrases in the text, understanding the key ideas in a paragraph level, inference making, and interpretation of the writer's intention and viewpoint. From diagnostic standpoint, it is recommended that the interactionist DA be used as an independent or complementary diagnostic tool in order to diagnose academic reading difficulties and their linguistic and cognitive roots.

Keywords

Article Title [Persian]

سنجش پویا: ابزاری تشخیصی برای یافتن مشکلات خواندن زبان دوم در آزمون ایلتس سیما پولکی، حمیدرضا دولت آبادی، موسی احمدیان، هوشنگ یزدانی

Authors [Persian]

  • سیما پولکی 1
  • حمید رضا دولت آبادی 2
  • موسی احمدیان 1
  • هوشنگ یزدانی 1

1 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه اراک

Abstract [Persian]

این مطالعه تلاشی است در جهت بررسی پتانسیل های تشخیصی شیوه سنجش پویای تعاملی برای مشخص کردن دشواری های داوطلبان در بخش خواندن آکادمیک در آزمون آیلتس . علاوه بر آن ، سنجش پویا و فضای تعاملی اش فرصتی را فراهم می نماید تا تشخیص ریشه های زبانی و ذهنی دشواری های خواندن برای کسانیکه زبان انگلیسی زبان دوم آنهاست و جز خواندن/ داوطلبان متوسط در آزمون آیلتس دسته بندی شده اند فراهم نماید. برای حصول چنین هدفی، 3 نفر از شرکت کنندگان در آزمون آیلتس که نمره مهارت خواندن آنها 5/5 بود ( نمره دهی آزمون آیلتس از 1 تا 9 می باشد) برای مطالعه انتخاب شدند. داده ها بر مبنای مشاهدات دقیق همراه با تعامل بین سنجش گر و داوطلب ، بر اساس اصول سنجش پویا در طول 36 جلسه انفرادی ( 12 جلسه برای شرکت کننده) جمع آوری گردید. در هر جلسه شرکت کنندگان به 13 تا 14 سوال خواندن آیلتس آکادمیک بصورت مستقیم و بدون مداخله پاسخ می دادند و پس از آن تمامی سوالات از ابتدا تا انتها در یک کار مشترک سنجش گر/ داوطلب مرور گردید و هر زمان که اشتباهی رخ می داد سنجش گر به داوطلب بازخورد یا راهنمایی ارائه می کرد که این راهنمایی ها از شکل ضمنی شروع می شد و به شکل کاملا عینی می رسید. جلسات بصورت ضبط ویدیویی ذخیره شده ، رونوشت مطالب بصورت کلمه به کلمه نوشته شده و بررسی گردیده است. یافته ها نشان می دهد که شرکت کنندگان در تشخیص اطلاعات خاص، تفسیر کلمه یا عبارت به کار رفته توسط نویسنده، درک ایدها درسطح پاراگراف ، برداشت معنی و تفسیر دیدگاه و قصد نویسنده دچار مشکل هستند.

Keywords [Persian]

  • پتانسیل تشخیص
  • خواندن آیلتس
  • استنتاج
  • سنجش پویا
  • دشواری های خواندن