Document Type: Research Paper

Authors

1 Department of English Language and Literature, Ayatollah Amoli Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran

2 Department of English Language and Literature, Ayatollah Amoli Branch, Islamic Azad University, Amol, Iran.

3 University of Mazandaran

10.30479/jmrels.2020.12621.1562

Abstract

Examining learners' beliefs about the essence of knowledge, how they are conceptualized, and the ways they influence the learning process have gained attention in the second language (L2) learning. This study employed a multivariate statistical framework to model complex relationships among three constructs, i.e., epistemic beliefs (EB), language learning strategies (LLSs), L2 motivational self-system (L2MSS), and their sub-factors (N = 12). The data were collected in two phases. At the preliminary stage, the structural equation modeling (SEM) was conducted to visualize a hypothesized model and to map the conceptual framework of the study. At the secondary step, three questionnaires, EB, LLSs, and L2MSS, were distributed among junior high school students (N = 300). The questionnaires were collected over four months. The collected data were screened for incomplete responses and sample attrition. Notably, 774 questionnaires met a valid response rate of 95 percent. Correlational and SEM analyses were utilized to probe the causal relationships among the constructs. The findings revealed that there was a significant positive relationship between the subscales of L2MSS and LLSs. However, there was a significant negative relationship between EB and LLSs. Besides, confirmatory factor analysis underpinned the fitness of the hypothesized model after two stepwise corrections. The findings revealed that the path coefficient for EB had a significant impact on the LLSs with the mediating role of L2MSS. In particular, the path analysis revealed that 48% of LLSs might be explained through EB and L2MSS. This paper suggests that the more EB students experience, the less likely they adopt learning strategies, and the more L2MSS they hold, the more LLS students employ.

Keywords

Article Title [Persian]

نقش واسطه ای سیستم خودهای انگیزشی زبان دررابطه باورهای معرفت شناختی با راهبردهای یادگیری زبان

Abstract [Persian]

تحقیق و پژوهش در باورهای زبان آموزان درمورد ماهیت دانش، طریقه دریافت آن و نحوی اثربخشی آن در فرایند یادگیری، توجه اندیشمندان زبان دوم را به خود جلب کرده است. تحقیق حاضر تلاشی است جهت مدل یابی ساختاری میان سه مولفه باورهای معرفت شناختی ، راهبردهای یادگیری زبان با نقش واسطه ای سیستم خودهای انگیزشی زبان. داده های این تحقیق در دو مرحله جمع آوری شده است. در مرحله اولیه، مدل یابی ساختاری جهت ایجاد یک مدل مفهومی در تحقیق پیشنهاد گردید. در مرحله دوم، سه پرسشنامه شامل باورهای معرفت شناختی ، راهبردهای یادگیری زبان و سیستم خودهای انگیزشی زبان در میان 300 دانش آموز دبیرستان پایه دوم توزیع گردید. پرسشنامه ها در فرایند چهار ماه توسط نویسند گان جمع آوری شد. سپس داده های جمع آوری شده از نظر اعتبار سنجی در نحوه جواب دهی مورد بررسی اولیه قرار گرفت. با بررسی انجام شده، تعداد 774 پرسشنامه از نظر کیفی معتبر در نظر گرفته شده است. جهت تحلیل داده ها، از آمار همبستگی و مدل یابی ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که باورهای معرفت شناختی با سیستم خودهای انگیزشی زبان رابطه مثبت و با راهبردهای یادگیری زبان رابطه منفی معنی داری دارد. همچنین مدل پیشنهادی پس از دو مرحله ویرایش مورد تایید قرار گرفت. مدل تایید شده نشان داده است که مسیر تحلیل در مدل یابی تا 48 درصد میتواند در راهبردهای یادگیری زبان با نقش واسطه ای سیستم خودهای انگیزشی زبان قابل توصیف باشد. به عبارت دیگر، این تحقیق نشان داده است هر چقدر دانشجویان تجربه باورهای معرفت شناختی بالایی داشته باشند، از راهبردهای یادگیری زبان کم تر استفاده میکنند و برعکس هر چقدر سیستم خودهای انگیزشی زبان تقویت گردد، از راهبردهای یادگیری زبان بیشتر استفاده میکنند.

Keywords [Persian]

  • باورهای معرفت شناختی
  • راهبردهای یادگیری زبان
  • سیستم خودهای انگیزشی زبان
  • یادگیری زبان دوم
  • مدل یابی ساختاری