Document Type: research paper

Authors

1 English Department, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

2 English Department, Islamic Azad University, Isfahan Branch

10.30479/jmrels.2020.12364.1536

Abstract

Abstract
Pre-listening activity has a considerable role in improving listening comprehension. This research examined the effects of bottom-up and top-down pre-listening activities on Iranian EFL students’ listening comprehension. It also investigated the potential interaction effects of language proficiency and gender with the treatments. Using the TOEFL (PBT) test, 270 learners were selected and grouped into three proficiency levels of elementary, intermediate, and upper-intermediate. At each level, 90 subjects were randomly distributed to one control (CG) and two experimental groups (EGs), each consisting of 30 learners. After giving the pretest, vocabulary preparation as a bottom-up pre-listening activity and content-related support as a top-down pre-listening activity were given to the two EGs for the treatment, but the learners in the CGs were demanded to listen to the audio tracks and go straight into the listening tasks without any pre-listening activities. The research lasted for six weeks and 12 sessions. At the end of the experiment, the posttest was given to the subjects to measure the effects of the treatments. The results revealed significant differences between the learners’ pretest and posttest performance. The analyses of the data confirmed the positive impact of both types of pre-listening activities on the listening comprehension of Iranian EFL learners based on their proficiency levels. Further analyses revealed the interaction effects between proficiency levels and treatments. However, there was no interaction effect between the learners’ gender and the treatments. The findings of the study could help practitioners in the field to assign more practical tasks to improve the listening comprehension of Iranian EFL learners.

Keywords

Article Title [Persian]

نقش پیش فعالیت های شنیداری پایین به بالا و بالا به پایین در درک شنیداری زبان آموزان ایرانی

Authors [Persian]

  • فاطمه کریمی 1
  • عزیزه چالاک 2

1 گروه زبان انگلیسی ، واحد اصفهان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان ، ایران

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، گروه زبان انگلیسی

Abstract [Persian]

چکیده
پیش فعالیت شنیداری نقش مهمی در بهبود مهارت شنیداری ایفا می کنند. این تحقیق تاثیرات پیش فعالیت های شنیداری پایین به بالا و بالا به یایین را بر درک شنیداری زبان آموزان ایرانی مورد بررسی قرار داد. آن همچنین تاثیر احتمالی تعاملی سطوح مهارت و جنسیت زبان آموزان را با پیش فعالیت ها بررسی کرد. با استفاده از آزمون تافل ، دویست و هفتاد زبان آموز انتخاب شدند و به سه سطح مهارت مقدماتی ، متوسط ، و بالاتر از متوسط تقسیم شدند. در هر سطح 90 نفر به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه تقسیم شدند که هر گروه شامل 30 نفر بود. پس از ارائه پیش آزمون، آماده سازی واژگانی و حمایت محتوایی به ترتیب به عنوان پیش فعالیت های شنیداری از پایین به بالا و بالا به پایین برای دو گروه آزمایشی در هر سطح به اجرا در آمد،امازبان آموزان در گروههای گواه هیچ پیش فعالیت شنیداری دریافت نکردند. این تحقیق در طی 6 هفته و 12 جلسه انجام شد. در پایان این تحقیق ، تمام زبان آموزان در پس آزمون شرکت کردند تا تاثیرات پیش فعالیت ها سنجیده شود. نتایج تفاوت های معنا داری را بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون زبان آموزان نشان داد. تجزیه و تحلیل داده ها، تاثیرات هر دو نوع پیش فعالیت شنیداری را بر درک شنیداری زبان اموزان ایرانی بر اساس سطح مهارتشان تایید کرد. تجزیه و تحلیل های بیشتر از نمرات به دست آمده، اثرات تعاملی سطوح مهارت و پیش فعالیت های دریافتی را نشان داد. در حالیکه اثبات شد هیچ تاثیر متقابلی بین جنسیت زبان آموزان و نوع پیش فعالیت های دریافتی وجود ندارد.یافته های این تحقیق می تواند به متخصصان این رشته کمک کند تا تکالیف کاربردی تری را برای بهبود درک شنیداری زبان آموزان ایرانی اختصاص دهند.

Keywords [Persian]

  • پیش فعالیت شنیداری از پایین به بالا
  • حمایت محتوایی
  • زبان آموزان ایرانی
  • پیش فعالیت شنیداری از بالا به پایین
  • آماده سازی واژگانی