Document Type: research paper

Authors

1 Department of English, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.

2 Department of English Language,Isfahan(Khorasgan)Branch,Islamic Azad University,Isfahan,Iran

10.30479/jmrels.2020.12471.1544

Abstract

The student's success at school greatly depends on quality teacher and this has led to the governments' growing focus on the quality of teacher education programs and production of quality teachers. This study explored the key stakeholders' views of the pre-service teachers' professional preparation in the latest teacher education program.The participants were 257 BA students in TEFL and 40 teacher educators. Data were collected through an adapted version of the Survey of Teacher Education Programs (STEP) (Williams-Pettway, 2005) and semi-structured interview. After analyzing data by employing descriptive and inferential statistics, the findings indicated that the participants positively evaluated the components in the program and found it effective in preparation of prospective teachers. However, some participants pointed to some drawbacks as the requirement of more input on language proficiency and knowledge of English language learners, more effective use of technology, more teaching practice opportunities as a means of experiential learning, and sufficient support from supervising teachers and teacher educators during teaching practicum courses for student teachers. The findings from this study may help the tomorrow’s educational leaders and syllabus designers to equip themselves with a visionary perspective and begin to form ideas for future change and direction in line with social influences.

Keywords

Article Title [Persian]

تربیت معلمان آتی در برنامه آموزشی دبیری زبان: دیدگاه دانشجو معلمین و مربیان در خصوص تربیت حرفه ای

Author [Persian]

  • حسین حیدری تبریزی 2

2 دانشگاه ازاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

Abstract [Persian]

موفقیت دانش آموزان در مدرسه تا حد زیادی مرهون وجود معلمین توانمند و کیفیت بالای تدریس می باشد و همین امر موجب گردیده تا مسئولین آموزشی توجه خاصی به تدوین برنامه های درسی دبیری با کیفیت و تربیت معلمینی پیدا نمایند که از هر حیث برای حر فه معلمی آماده باشند. تحقیق حاضر سعی بر آن داشت تا نقش موثر آخرین نسخه سرفصل دروس دبیری زبان را در آماده سازی حرفه ای دانشجو معلمین از دیدگاه مربیان و دانشجو معلمین بررسی نماید. بدین منظو ر ، چهل مربی و دویست و پنجاه و هفت دانشجو معلم در این تحقیق شرکت کردند. در این تحقیق برای بررسی دیدگاه شرکت کنندگان از روش توصیفی و برای جمع آوری داده ها از مصاحبه و پرسشنامه تغییر یافته ویلیام پت وی (2005) استفاده گردید. پس از تجزیه و تحلیل داده ها، یافته های کلی تحقیق نشان داد که شرکت گنندگان نظر موافق و دیدگاه مثبت نسبت به اثربخشی مولفه های سرفصل در آماده سازی حرفه ای دانشجو معلمین داشتند. با این حال، آنها در مصاحبه ها به به اشکالاتی در سرفصل اشاره کردند مبنی بر اینکه دروس مربوط به مهارتها تقویت گردد، فرصت بیشتر برای تدریس عملی و استفاده موثر از تکنولوژی فراهم گردد و در طول دوره های تدریس عملی مربیان و ناظرین حمایت بیشتری از دانشجو معلمین به عمل آورند. یافته های این تحقیق به رهبران آموزشی کمک می نمایدتا متناسب با تاثیرات اجتماعی در خصوص تغییر و اصلاح برنامه های آموزشی دبیری زبان و جهت دهی لازم به آنها گام بردارند.

Keywords [Persian]

  • مولفه
  • اثربخشی
  • ارزیابی
  • آماده سازی حر فه ای
  • معلم توانمند
  • سرفصل دروس دبیری زبان