Document Type: research paper

Authors

1 University of Isfahan,faculty of foreign languages

2 Faculty of Foreign Languages, University of Isfahan

10.30479/jmrels.2020.11739.1459

Abstract

Abstract
The present study aimed at investigating the efficacy of the implementation of technology-mediated reading comprehension tasks to develop learner autonomy and metacognitive strategy use of Iranian intermediate EFL learners in a reading comprehension class. To this end, a quasi-experimental design was used in which 80 participants were selected based on their performance in a placement test (Oxford Quick Placement Test), and were assigned on a random basis to experimental and control groups. Learner autonomy questionnaire as well as metacognitive awareness of reading strategies inventory (MARSI) version1.0. were used as pretest. After 20 sessions of reading comprehension instruction in the form of technology-mediated task-based instruction in the experimental group and traditional explicit instruction for the control group, the aforementioned questionnaires were administered again as posttest. The obtained pretest and posttest scores were analyzed statistically using ANCOVA. The results indicated that technology-mediated task-based instruction was more effective in enhancing learner autonomy and metacognitive strategy use in comparison to the traditional explicit reading comprehension instruction. The results of this study bear implications for teachers, teacher trainers and material developers as they can use the tasks implemented in this study to change the role of learners from passive recipient of information to autonomous learners who resort to strategies facing a problem. Further, using these tasks in a class of reading comprehension, learners are not only input receivers but also output producers.

Keywords

Article Title [Persian]

اثر بخشی تکالیف درک مطلب با محوریت تکنولوژی در توسعه ی استقلال زبان آموز و استفاده از راهبرد های فرا شناختی

Authors [Persian]

  • مرضیه مهری قهفرخی 1
  • منصور توکلی 2

1 دانشگاه اصفهان

2 دانشکده زبانهای خارجی. دانشگاه اصفهان

Abstract [Persian]

چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیرگذاری استفاده از تکالیف درک مطلب با محوریت تکنولوژی در جهت توسعه ی استقلال زبان آموز و استفاده از راهبردهای فراشناختی زبان آموزان سطح متوسط مهارت های زبانی در کلاس خواندن و درک مطلب می باشد. به این منظور، محقق برای انجام پژوهش از طرح شبه آزمایشی استفاده نمود. هشتاد زبان آموز سطح متوسط مهارت های زبانی براساس نتایج آزمون تعیین سطح اکسفورد به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از پرسشنامه ی استقلال زبان آموز و پرسشنامه ی آگاهی از مهارت های فراشناختی به عنوان پیش آزمون برای هر دو گروه استفاده گردید و پس از اتمام 20 جلسه استفاده از تکالیف درک مطلب با محوریت تکنولوژی برای گروه ازمایش مجددا از پرسشنامه های ذکر شده به عنوان پس آزمون استفاده شد. در نهایت نمرات به دست امده از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از انکوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از تکالیف درک مطلب با محوریت تکنولوژی بر توسعه ی استقلال زبان آموز وهمچنین بر افزایش میزان استفاده از راهبردهای فراشناختی زبان آموزان سطح متوسط مهارت های زبانی در کلاس خواندن و درک مطلب موثر بوده است. نتایج این پژوهش می تواند کاربرد عملی برای مدرسین زبان انگلیسی، اساتید دوره های تربیت مدرس و طراحان کتب زبان انگلیسی داشته باشد.

Keywords [Persian]

  • کلیدواژگان: استقلال زبان آموز
  • راهبردهای فراشناختی
  • خواندن و درک مطلب
  • تکالیف درک مطلب با محوریت تکنولوژی