Document Type: Research Paper

Authors

1 Department of English Language, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan

2 Bu-Ali Sina University, Hamedan

Abstract

As part of a large-scale study, the current study explored the barriers perceived by Iranian EFL teachers to impede their professional development. To this end, 200 EFL teachers teaching at various private foreign language institutes participated in the study. The study enjoyed a mixed-method design. That is, first, a semi-structured interview was conducted with 50 participants of the study on the basis of which the barriers to teachers’ PD questionnaire (BTPDQ) was developed and validated. The results of the interview content analysis and the findings of the descriptive statistics of BTPDQ revealed the barriers were attributed to three major factors including ‘teachers themselves’ (e.g., lack of motivation, lack of teamwork spirit, etc.), ‘managers of the language institutes’ (e.g., institutes’ not having organized plans for PD, low payments, etc.), and ‘educational policy-makers’ (e.g., curriculum developers’ top-to-down managerial behavior, etc.). The findings might prove fruitful and innovative for the managers of foreign language education centers, teachers, and policy makers. Foreign language education policy makers, curriculum developers and syllabus designers are thus suggested to plan such effective and durable PD activities as teacher study groups, peer observation, online teacher PD methods and social-media-based programs in order to interest and involve EFL teachers in up-to-date PD activities.

Keywords

Article Title [Persian]

بررسی موانع رشد حرفه ای معلمان در بافت انگلیسی به عنوان زبان خارجی

Authors [Persian]

  • حسن سودمند افشار 1
  • شبنم قاسمی 2

1 دانشگاه بوعلی سینا همدان

Abstract [Persian]

پژوهش حاضر، به عنوان بخشی از یک پژوهش در مقیاس بزرگ، به بررسی موانع رشد حرفه ای معلمان ایرانی زبان انگلیسی می پردازد. بدین منظور، 200 معلم زبان انگلیسی شاغل در آموزشگاه های خصوصی آموزش زبان انگلیسی در این پژوهش شرکت کردند. این پژوهش از طرح روش ترکیبی (مختلط) برخوردار است، به این معنا که ابتدا مصاحبه ای نیمه ساختار یافته با 50 تن از شرکت کنندگان پژوهش انجام گرفت که بر اساس آن پرسشنامه ی موانع رشد حرفه ای معلمان طراحی شد و مورد سنجش روایی و پایایی قرار گرفت. نتایج تحلیل محتوای مصاحبه و یافته های آمار توصیفی پرسشنامه نشان داد که موانع به سه عامل اصلی از جمله "خود معلمان" (به عنوان مثال فقدان انگیزه ، فقدان روحیه کار تیمی و غیره)، "مدیران آموزشگاه های خصوصی زبان انگلیسی" (به عنوان مثال فقدان برنامه ی مدون برای رشد حرفه ای، حقوق پایین و غیره) و "سیاست گذاران آموزشی" ( به عنوان مثال رفتار رئیس مآبانه و یک سویه ی طراحان برنامه ی درسی) مربوط می شوند. یافته های پژوهش حاضرمی توانند برای مدیران موسسات آموزش زبان های خارجی ، معلمان و سیاست گذاران آموزش زبان مثمر ثمر واقع شوند. بنابراین به سیاست گذاران آموزش زبان های خارجی و طراحان برنامه درسی پیشنهاد می شود به منظور علاقه مندی و مشارکت معلمان زبان انگلیسی در فعالیت های به روز رشد حرفه ای ، فعالیت های رشد حرفه ای موثر و پایا مانند گروه های مطالعه ی معلمان، مشاهده کلاس درس همکار، روش های رشد حرفه ای برخط و برنامه های مبتنی بر رسانه های اجتماعی طراحی کنند.

Keywords [Persian]

  • رشد حرفه ای
  • موانع
  • معلمان زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی
  • فعالیت های رشد حرفه ای