The Impact of Genre-Based Instruction Treatments on EAP Students’ Writing Quality

Document Type: Research Paper

Authors

University of Tehran

Abstract

The last decade has seen an increasing attention given to the notion of genre-based instruction, its application and efficacy in language teaching and learning. Regarding the benefits of genre-based instruction in second language acquisition, there have been ongoing debates in pedagogical treatments associated with genre-based instruction in various educational contexts. The purpose of the current study was to examine how three genre-based instruction treatments affected medical students’ use of key features of the medical case report. A group of 150 subjects were selected from EFL medical students in Mazandaran University of Medical Sciences. Both male and female students were invited to this study. These students did not previously receive any genre-based instruction before the study. The participants were assigned to the “Experimental Group One”, “Experimental Group Two” and “Control” groups. The scores from the students’ pre -and post -essays were used to find out whether the students improved their writing from the pre- to post- tests. The groups were taught for one academic semester which consisted of 15 weeks. The analysis of pre- and post-essays showed that there was a significant difference in the writing qualities of explicit and implicit genre-based instruction groups. The students in the experimental groups actually outperformed on most genre move categories assessed in the posttests. Researchers and educators could benefit from an experimental study of the development of genre awareness through models with explicit and implicit writing instruction.

Keywords


Article Title [Persian]

تأثیر روشهای درمانی مبتنی بر ژانر بر کیفیت نوشتار دانشجویان EAP

Authors [Persian]

  • سید محمد علوی
  • مجید نعمتی
  • صدیقه کریم پور
Abstract [Persian]

دهه گذشته شاهد توجه ویژه پژوهشگران و محققین آموزش زبان انگلیسی به مساله ی آموزش نگارش ژانر-محور، کاربرد و فواید آن در یادگیری و آموزش زبان انگلیسی بوده است. علارغم اهمیت و توجه ویژه به موضوع آموزش ژانر-محور، بحث ها و اختلافاتی میان پژوهشگران و محققین در زمینه نحوه اجرای این روش و طرز عمل آن در کلاس وجود داشته است. هدف تحقیق کنونی بررسی تاثیر سه روش تدریس نگارش با استفاده از ژانر بر روی نگارش ژانر گزارش نویسی پزشکی توسط دانشجویان رشته پزشکی و میزان تسلط آن ها به ویژگی های اصلی این ژانر میباشد. این تحقیق بر آن است تا مشخص نماید که آیا با استفاده از روش های صریح و تلویحی میتوان آگاهی دانشجویان نسبت به ویژگی های ژانر را افزایش داد یا خیر. صد و پنجاه دانشجوی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان شرکت کنندگان این تحقیق انتخاب شده اند. شرکت کنندگان در سه گروه تجربی یک، گروه تجربی دو و گروه کنترل قرار داده شدند. هیچ یک از دانشجویان پیش از این تحقیق در معرض آموزش با استفاده از ژانر قرار نگرفته بودند. گروه ها برای پانزده جلسه آکادمیک درطول ترم دراین دانشگاه تحت آموزش قرار گرفتند. نتایج آنالیز داده ها از پیش آزمون و پس آزمون های این تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری در تاثیر روش های صریح و تلویحی بر اساس تدریس ژانر بر روی کیفیت نگارش شرکت کنندگان وجود داشته است. دانشجویانی که در گروه های تجربی نهاده شده بودند نسبت به دانشجویانی که در گروه کنترل قرار داشتند عملکرد بهتری از خود نشان دادند. درنتیحه، محققین و مدرسین میتوانند از مدل های صریح وهمچنین تلویحی تدریس نگارش با استفاده از ژانر برای آگاهی سازی و آموزش ژانرها استفاده کنند.

Keywords [Persian]

  • ژانر
  • نگارش
  • ژانر گزارش نویسی
  • پزشکی
  • روش صریح تدریس
  • روش تلویحی تدریس