Document Type: research paper

Author

Semnan University

Abstract

Describing the trends and developments in language teaching practice and research has been of considerable interest to the practitioners and researchers involved in the field. This study sought to provide a rough outline of Iranian language teaching research by analyzing a large collection of titles from language teaching research reports of Iranian researchers published in English-language academic journals. The 2612 titles came from articles published from winter 2006 to summer 2016. The main source of the articles was 21 journals published in Iran or international journals which featured a considerable number of Iranian authors. In several exploratory rounds of content analysis, the article titles in five language teaching journals were examined to identify their topic areas. Then, by collapsing some of the topics, a final list of topics was prepared. Then, the titles in all journals were examined and the topic area or areas which each covered were tallied. To triangulate this subjective analysis and furnish another frequency report for the topic areas of research in language teaching, the titles were submitted to the text-analyzing software AntConc 3.3.5w (Anthony, 2012), which put out two lists: a frequency-tagged list of two- to seven-word chunks, and a frequency-tagged list of key conceptual words. The subjective content analysis and the machine-based analysis together demonstrated how different sub-fields of language teaching were emphasized and received attention in Iran. The findings help researchers become more informed about the Iranian context and set better priorities. The limitations and weaknesses of the study and some caveats are also discussed.

Keywords

Article Title [Persian]

تصویری از پژوهش های حوزه آموزش زبان ایران بر اساس عنوان مقالات منتشر شده به زبان انگلیسی

Author [Persian]

  • هادی فرجامی

Abstract [Persian]

توصیف تحولات و روندهای پژوهشی در آموزش زبان، می تواند برای دست اندرکاران این حوزه جالب باشد. هدف این پژوهش آن بود که با بررسی مجموعه نسبتاَ بزرگی از عنوان های مقالات پژوهشی محققان ایرانی در حوزه آموزش زبان، تصویری کلّی از این پژوهش ها را در ایران فراهم کند. این مجموعه 2612 مقاله را شامل می شد که در فاصله سال های 2006 تا 2016، در مجلاّت ایرانی یا مجلاّت بین المللی که مقالات ایرانی متعدّدی را پذیرش کرده بودند، منتشر شده بودند. ابتدا عنوان مقاله های پنج مجلّه مورد بررسی قرار گرفت و فهرستی از موضوعات پژوهشی آن ها تهیّه شد. بعضی از موضوعات نزدیک به هم در هم ادغام شد و با مراجعه به چند کتاب معتبر و بسیار رایج تبیین کننده اصول آموزش زبان، موضوعات دیگری نیز به فهرست افزوده شد. آنگاه، همه عنوان های مجموعه به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و هر یکی به یک یا تعدادی یشتری از موضوعات فهرست شده نسبت داده شد. برای اطمینان بیشتر از درستی نتایج شمارشی این تحلیل غیر عینی، و به دست آوردن گزارش بسامدی دیگر، عنوان ها با نرم افزار AntConc 3.3.5w پردازش شدند و دو فهرست به دست آمد: 1) فهرست کلمات محتوایی همراه با بسامد آن ها و 2) فهرست عبارات دو تا هفت کلمه ای همراه با بسامد آن ها. این دو فهرست با درنظر گرفتن هدف پژوهش پیرایش و خلاصه تر شد. تحلیل محتوایی انجام شده توسط محقق و خروجی های نرم افزار پردازشگر متن شمایی کلی از میزان توجه محققان ایرانی به موضوعات مختلف حوزه آموزش زبان بدست می دهد و به پژوهشگران کمک می کند بر رخدادهای پژوهشی این حوزه اشراف بیشتری داشته باشند. نقاط ضعف و محدودیّت های موجود برای این پژوهش نیز مورد بحث قرار گرفته است.

Keywords [Persian]

  • زبانشناسی کاربردی
  • پژوهش در آموزش زبان ایران
  • موضوعات پژوهشی
  • عنوان مقاله ها